images/headerlefonline.jpg
Delen van artikels

img 93647682

 

Zo Dichtblij: nieuwe klimaatcampagne start
in 89 gemeenten


Herent, 29 april 2017 - Vandaag gaven Bond Beter Leefmilieu, UNIZO en de Gezinsbond het officiële startschot voor de nieuwe campagne 'Zo Dichtblij', de opvolger van het succesvolle 'Met Belgerinkel naar de Winkel'. 'Zo Dichtblij' helpt de 89 deelnemende steden en gemeenten om duurzamer en klimaatbewuster te worden. Tussen 29 april en 3 juni ondersteunt de campagne lokale handel en stimuleert ze activiteiten rond duurzaamheid.

 

Wie tijdens de vijf campagneweken winkelt in de deelnemende gemeenten ondersteunt de lokale economie en wordt daarvoor beloond met een tombolalot. Bij de registratie van het lot op de website www.zodichtblij.be krijg je concrete tips om milieubewuster te leven. Tot slot moedigt de campagne verenigingen en burgergroepen aan om activiteiten te organiseren rond duurzaamheid.

 

"Dit alles zorgt voor sterke kernen en betrokken, milieubewuste burgers, en dat is de sleutel tot het realiseren van een klimaatneutrale stad of gemeente," vertelt Mathias Bienstman van Bond Beter Leefmilieu. "Onze steden en gemeenten worden pas echt leefbaar en toekomstbestendig als we tegelijk inzetten op een vlotte mobiliteit, een kwaliteitsvolle, groene leefomgeving, een circulaire economie, lokale voeding en hernieuwbare energie. Daarom komen deze thema's aan bod in de campagne."

 

Een bruisend centrum waar het goed leven is
"Wij streven naar een bruisend centrum waar het goed leven is, " aldus Karel Van Eetvelt van UNIZO. "Ondernemers en handelaars spelen hier een belangrijke rol in maar zeker niet de enige rol. We geloven in samenwerking en verbinding met alle actoren om tot een duurzame oplossing te komen"

 

Anneke Blanckaert, Directeur Marketing & Communicatie van Gezinsbond vult aan: "​Verenigingen en vrijwilligers zetten zich in voor hun stad, dorp of wijk en dragen bij tot een leefbare en gezinsvriendelijke omgeving. Een levendige dorps- of stadskern is goed voor het buurtleven. Als gezinsorganisatie organiseren we daarom ook het hele jaar plaatselijke activiteiten voor gezinnen."

 

Primeur in Herent: kinderfietsen delen
Tijdens het startmoment bracht Herent 'Zo Dichtblij' in de praktijk. Kinderen probeerden voor de eerste keer de fietsjes van VELOKadee uit, de gloednieuwe kinder-fiets-o-theek. Dit systeem om kinderfietsen te delen kwam tot stand op initiatief van de lokale autodeelgroep, in samenwerking met Velo en Stad Leuven. Terwijl de kinderen rondfietsten konden de inwoners genieten van een glaasje van de lokale sapbar en wijnbar. Tijdens de lancering openden de geefwinkel en de samentuin hun deuren, hebben buurtbewoners enkele geveltuintjes aangeplant en werd een nieuwe zaal voor verenigingen geopend in het centrum van de gemeente. Zo kwamen vele thema's van de campagne aan bod. Bovendien passen deze activiteiten helemaal bij het engagement dat de gemeente aanging om de CO2-uitstoot op haar grondgebied tegen 2020 met 20% te verminderen.

 

Tijdens de hele campagne maand zullen in Herent en de rest van Vlaanderen soortgelijke activiteiten georganiseerd worden. De zes verenigingen die het meest bijdragen tot een leefbare gemeente, winnen een geldsom van 500 euro om hun werking te ondersteunen. Op die manier brengt de campagne burgers en duurzaam beleid in hun stad of gemeente dichter bij elkaar.

 

Bijlage zes praktijkcases die tonen waar de nieuwe klimaatcampagne om draait: dossier 'Zo Dichtblij' in de praktijk

 

Meer info
Lijst met de deelnemende gemeenten: www.zodichtblij.be/gemeenten

 

Contactpersoon
Mathias Bienstman, Bond Beter Leefmilieu, 0499 77 68 06

 

Foto's: Kinderen testen VeloKadee, deelsysteem voor kinderfietsen, op de start van Zo Dichtblij. Copyright: Jasper Leonard

 

img 25328154

img 34234969