images/headerlefonline.jpg
Delen van artikels

Op 20 april werd een personeelslid van Colruyt Sint-Truiden na de werkuren buiten opgewacht, fysiek aangevallen en zijn wagen beschadigd. Een klant was in de winkel aangesproken geweest betreffende coronamaatregelen en was niet akkoord. Bij het ontsmetten van de kar reageerde de klant boos en duwde de kar tegen de schenen van de winkelbediende. Maar het hield niet op: na sluiting van de winkel wachtte de man het personeelslid op en smeet met stenen naar zijn wagen. Toen het personeelslid daarna uit de wagen stapte, kreeg hij ook nog een vuistslag van de klant in het gezicht.

Het volledige incident werd op camera vastgelegd en is aan de politie gerapporteerd. Het personeel is boos en aangeslagen door dit zoveelste voorval. ‘‘Het gebeurt bijna dagelijks dat we een klant moeten aanspreken op het opvolgen van de coronamaatregelen, waarna er vaak agressieve reacties volgen. We hebben het er echt mee gehad!’’

ACTIE

Het voltallige personeel zal morgen donderdag 22 april spontaan twee minuten het werk neerleggen uit solidariteit. ‘’We betreuren ten zeerste dit incident maar dit is zeker geen alleenstaand geval’’, weet Frank Convents, vakbondssecretaris voor ACV Puls. ACV Puls vraagt dringend meer respect voor het winkelpersoneel en bezorgt alle personeelsleden vandaag bloemen als een hart onder de riem. Ook zullen ze klanten informeren met een flyer om respect voor het winkelpersoneel te vragen.
Ze vragen ook steun van de directie. ‘’Het opvolgen van incidenten moet beter, we vragen dan ook dat Colruyt zich burgerlijke partij stelt’’, vertelt Frank Convents.
Ook bij andere winkels van Colruyt ziet men een stijgend aantal gevallen van fysieke en verbale agressie. ‘‘Het winkelpersoneel heeft schrik om klanten aan te spreken, dat kan niet de bedoeling zijn’’, weet Convents.