images/headerlefonline.jpg
Delen van artikels

Licht en duisternis in de Israëlische herinnering:

Filmscreening en discussie

Donderdag, 12 Maart 2020, 20u00 (deuren 19u30)

Locatie: Het Goudblommeke in Papier (La Fleur en Papier Doré)
Cellebroersstraat 55 Rue des Alexiens, 1000 Brussels

Het evenement zal in het Engels doorgaan | Vrije toegang (vrijwillige bijdrage wordt gewaardeerd)

image001

In 1948 werden meer dan 750.000 Palestijnen verdreven uit het grondgebied van de nieuw opgerichte Israëlische staat, een historische gebeurtenis die door Palestijnen als de 'Nakba' (Arabisch voor catastrofe) wordt herinnerd. Ongeveer 400 Palestijnse steden en dorpen werden ontruimd en grotendeels gewist, niet alleen fysiek, maar ook uit het Israëlische collectieve geheugen. Op sommige plaatsen werden Joodse immigranten uit Noord-Afrikaanse landen en het Midden-Oosten in de voormalige Palestijnse dorpen gehuisvest. Deze geschiedenis ontbreekt echter in schoolboeken, in de populaire cultuur en zelfs in politieke programma's die zogenaamd op de oplossing van het Israëlisch-Palestijnse mikken (zoals het recente Trump plan).

In dit publieke evenement van Een Andere Joodse Stem belichten we deze onuitgesproken onderdelen van de Palestijns-Israëlische geschiedenis en gaan we in gesprek over hoe ze uit het Israëlische collectieve geheugen werden gewist. EAJS leden, beeldend kunstenaars Sirah Foighel Brutmann en Eitan Efrat, zullen hun werk "Orientation" (2015, 12 min.) presenteren en een discussie leiden over herinneren en vergeten, en de betekenis en representatie daarvan.

Orientation

HD-video, kleur, 16:9, stereogeluid, BE, 2015, 12'.

Geproduceerd door Argos, Centrum voor Kunst en Media, Brussel, met de steun van VAF en Beursschouwburg, Brussel.

De film ‘Orientation’ kijkt naar twee locaties - de publieke sculptuur ‘White Square’, opgericht ter herinnering aan de oprichters van Tel Aviv, en het heiligdom van het Palestijnse dorp Salame in het huidige Israëlische Kafar Shalem - en onderzoekt het vermogen van architectonisch materiaal, van geluid en beeld, om collectieve vergetelheid te registreren.

Sirah Foighel Brutmann en Eitan Efrat (beiden geboren in Tel Aviv in 1983) werken al enkele jaren samen en creëren werken in het brede audiovisueel werkveld. Ze wonen en werken in Brussel.

De praktijk van Sirah en Eitan richt zich op de performatieve aspecten van het bewegend beeld. In hun werk willen ze de ruimtelijke en temporele mogelijkheden van het lezen van beelden - bewegend of stilstaand - benadrukken; de relaties tussen toeschouwer en geschiedenis; de temporaliteit van verhalen en het geheugen en de materiële oppervlakken van de beeldproductie.

Hun werken werden getoond in solo- en groepstentoonstellingen en filmfestivals in heel België en Europa. Momenteel geven ze les aan de ERG (École de recherche graphique) in Brussel.