images/headerlefonline.jpg
Delen van artikels

Ben Weyts (N-VA) stapt af van kilometerheffing: "Ik zie geen politiek draagvlak, ook niet bij de bevolking"

Eric Goeman, woordvoerder Attac Vlaanderen: “Het is misschien nog te vroeg op de dag om in een woedekramp te schieten, maar lulletje rozenwater Ben Weyts jaagt het bloed iets vlugger door mijn aderen en gezond is anders. “Er is geen draagvlak bij de bevolking voor de kilometerheffing” orakelt de Vlaamsnationale beschermer van dieren en fietsers in ademnood in een electorale versnelling.

Ik dacht bij mezelf “was er dan wel een draagvlak bij de bevolking voor langer werken, te lage pensioenen, het opdrijven van de electriciteitsrekeningen, het duurder maken van de rusthuizen, het blokkeren van loonopslag en blokkeren van de koopkracht van werkende mensen, het fiscaal pamperen van de vermogenden, multinationals en aandeelhouders, het laten zwabberen van ons openbaar vervoer, het knabbelen aan onze sociale zekerheid, de aankoop van duur en waarde(n)loos oorlogsmateriaal, het beantwoorden van bezorgde ouders, grootouders, klimaatspijbelaars en andere sociaal bewogen betogers met het “realisme” van de inertie en struisvogelpolitiek, de armen te bestrijden en niet de armoede, het vergroten van de sociale ongelijkheid tussen winnaars en verliezers van het sterk omarmde brutale neoliberalisme, het zoete broodjes bakken met afkoopcriminelen, sjoemelende diamantairs en “landverraders” die hun winsten droppen in belastingparadijzen, het beledigen en vernederen van leerkrachten, zorgverleners, gevangenisbewaarders en politiemensen, kortom alle werkende en werkloze mensen en zieken en uitgebluste depressieven, het bestrijden van collectieve emancipatiebewegingen zoals onze vakbonden, het criminaliseren van onze meest bewogen burgers die hulp verlenan aan mensen in nood dus het bestrijden van echt humanisme en het dehumaniseren van de mondiaal zwaksten?”

Dat vroeg ik me af, minister en partij van mijn botten, vroeg op deze dag.

Dat vroeg ik me allemaal af.
Uw partij is een belediging voor de voortgang van de sociale beschaving.
En nu ga ik koffie drinken. Meerdere koffies. Sterk en zwart.
En rood is troef.”

Eric Goeman, woordvoerder Attac Vlaanderen

Goeman