images/headerlefonline.jpg
Delen van artikels

MOORDEND MOBIEL

Elon Musks milieu- en verkeersdoden

 

Behoorlijk paranoïde lijkt hij tegenwoordig, Elon Musk, één van 's werelds bekendste 'durfkapitalisten'. Zijn bedrijf Tesla 'verbrandt cash' aan een nooit geziene snelheid maar de investeerders – sluwe Saoedi's inclusief - blijven hem centen toestoppen in de hoop dat hij ze vroeg of laat zal omzetten in puur goud.

 

Hoe Musk dat zal doen ? Door van zijn elektrische superwagens 'a big succes' te maken. Voorlopig lukt dat niet zo aardig. In heel Europa rijden momenteel nog maar 1 miljoen elektrische wagens én die zijn lang niet allemaal van Tesla. Musk haalt nu eerder met zijn privéleven de media dan met Tesla-successen.

 

Musks Tesla: "één van de vele bubbels in de huidige wereldeconomie"

 

Bij Al Jazeera is momenteel een video te zien en een artikel te lezen met als titel "Elon Musk, Tesla and the Saudi connection". (1)

 

Daarin maakt Arash Massoudi, de journalist van The Financial Times die onthulde hoe de Saoedi's zich in Tesla inkochten nadat Musk hen had afgewezen, brandhout van het Tesla-verhaal. Massoudi:

 

"There's no indication that Tesla will turn a profit anytime soon. It's burning cash at a phenomenal rate. It can barely produce a couple thousand cars a year, it can't keep up with demand from consumers, and so there's no sign of profitability in the foreseeable future. (...) The Tesla story is part of the story of where we are in the world right now. There are so many bubbles in the world right now. We're in a real-estate bubble, we're in a technology bubble and Tesla sort of encapsulates one of these bubbles."

 

Propere elektrische wagens hier, onvoorstelbare milieuverwoesting ginder

 

Wat bij Al Jazeera niet aan bod komt maar in het augustus-nummer van Le Monde Diplomatique wel, is heel het bedrog van het 'proper' elektrisch vervoer. Op zijn voorpagina en op twee volle binnenpagina's legt het maandblad uit hoe 1) achter de elektrische wagen (en zijn batterijen) een enorme vervuiling schuil gaat in die gebieden waar men de noodzakelijke 'zeldzame materialen' delft en 2) hoe de wereld voor die materialen gevaarlijk afhankelijk van China dreigt te worden. China dat 79 % van de 'rare earth'-materialen bezit. China dat ook sterk bedrijvig is in Congo dat 59 % van het ook benodigde Cobalt bezit en waar Chinese bedrijven al voor 80 % beslag op gelegd hebben. (2)

 

Als dictatuur kan China zich onvoorstelbare milieuverontreinigingen permitteren, ver van de wereldcamera's, in de gebieden waar de zeldzame materalen gedolven worden. Heelder zones in Binnen-Mongolië worden vernield door openluchtmijnen. Zo kan je op het web lezen dat het 'Baogang Steel and Rare Earth Complex' in Inner Mongolia is surrounded by an enormous lake of toxic sludge, and it's a scene of utter environmental destruction, like something out of the bleakest dystopian sci-fi click you could imagine." (3)

 

Via de Gele Rivier stroomt de vervuiling ook het gebied uit. Er zijn overigens enorme hoeveelheden water nodig om de zeldzame materialen te 'winnen', waardoor er in de mijngebieden ook watertekorten ontstaan. In Chili dat recordhouder is inzake lithium (33 % van de wereldvoorraden) wil men daarom zeewater gebruiken (en vergiftigen). Dezelfde 'waterverhalen' in de mijngebieden in Congo, V.S., Kazakhstan ... Om van de sociale en medische ellende nog te zwijgen. In China bv. kreeg de regio Dalahai de reputatie van 'kankerregio'.

 

Of hoe het 'ecologische' verhaal van de propere elektrische auto een ecologische en menselijke ramp verbergt. "Het Chinese volk heeft zijn leefmilieu opgeofferd om de wereld te voorzien van zeldzame materialen" laat LMD Vivian Wu verklaren. Wu werkt bij de Chinese tak van het Belgische Solvay.

 

Minder wagens: beter voor verkeer, klimaat én energieke weggebruikers

 

Vergeten we even de Chinezen, de Congolezen en alle andere gedupeerden van onze 'propere' automobielen en e-mobieltjes. Stel dat het lukt om hier iedereen op elektrische wagens, fietsen, grasmaaiers en dergelijke te doen overschakelen. Dat geeft dan toch een hoop minder luchtvervuiling.

 

OK, maar de stad Gent toont nu al met haar mobiliteitsplan dat je de properdere lucht ook anders kan realiseren. Gewoon minder ruimte aan de auto's laten: Gent bewijst dat dat werkt. Zo bleek deze week in tal van krantenberichten.

 

Minder ruimte voor wagens betekent meer ruimte voor andere weggebruikers. En meer veiligheid. En die is dringend nodig.

 

Met het begin van het schooljaar in het vooruitzicht brachten tal van media – van Het Nieuwsblad en De Standaard tot La Libre Belgique – de jongste dagen pakkende cijfers over hoeveel verkeersslachtoffers er in ons land dagelijks vallen.

 

- « Chaque jour, 10 enfants blessés dans un accident de la route » (La Libre; 4)

- « Elke dag 10 kinderen gewond in het verkeer » (De Standaard; 5) "In absolute getallen ging het vorig jaar om 3.602 ongevallen." 14 kinderen jonger dan 15 stierven vorig jaar in 'ons' verkeer.

 

De Fietsersbond riep dan maar op om kinderen jonger dan 10 jaar niet meer alleen naar school te laten fietsen. Maar is dat niet de omgekeerde wereld ? Zullen er dan niet nog meer kinderen met de wagen naar school gebracht worden, waardoor ...

 

Wel terecht pleitte Wies Callens, woordvoerder van de Fietsersbond, ervoor dat niet alleen de schoolomgeving veiliger moet, maar heel het traject naar school. De veel gebruikte fiets- en wandelroutes naar de scholen moeten volledig veilig gemaakt worden, zonder 'zwarte punten', want die zetten hun ouders ertoe aan hun kroost niet alleen de weg op te laten gaan.

 

Op weg tussen monstertrucks zonder chauffeur ...

 

'Koning Auto' én 'Keizer Vrachtwagen' zullen hoe dan ook meer beperkingen moeten opgelegd krijgen, daar waar de jongste decennia het verkeersbeleid juist op hun optimale doorstroming gericht was.

 

Probleem is echter dat er aan de verkoop en het gebruik van auto's veel meer verdiend wordt dan aan fietsen of aan het schoeisel voor stappers. En dus zullen visionaire bedriegers à la Elon Musk weggebruikers – kinderen inbegrepen - blijven vermoorden met hun 'revolutionaire wagens'.

 

Hoopvol is wel dat steeds meer mensen de verkeersonveiligheid en vervuiling niet langer slikken. Zo wordt er daarvoor al aan tal van scholen geprotesteerd. Zo bleek deze week dat een rechter in Beieren wil dat politici gevangenisstraffen krijgen voor het negeren van anti-vervuiling-bepalingen. (6)

 

Maar wat als we straks ons begeven moeten tussen wagens zonder bestuurder ? Ook daarover berichtte Le Monde Diplomatique. Met name over hoe de (Amerikaanse) distributiesector uitkijkt naar zelfbesturende vrachtwagens. Wat een loonmassa daarmee bespaard kan worden !

 

Maar beeld je eens in wat voor helse toestanden we krijgen als je als voetganger of fietser je moet begeven tussen monstertrucks zonder een bestuurder er in waarmee je oogcontact maken kan ...

 

Jan-Pieter Everaerts

 

1- https://www.aljazeera.com/programmes/countingthecost/2018/08/elon-musk-tesla-saudi-connection-180826145044939.html

 

2- Voor het begin van het artikel op de webstek: https://www.monde-diplomatique.fr/2018/08/PITRON/58979

 

3- https://inhabitat.com/chinas-massive-toxic-lake-will-make-you-question-buying-another-electronic-device/

 

4- http://www.lalibre.be/actu/belgique/chaque-jour-10-enfants-blesses-dans-un-accident-de-la-route-a-quel-age-peuvent-ils-se-rendre-seuls-a-l-ecole-5b83bbf0cd7053fadc579da1

 

5- http://www.standaard.be/cnt/dmf20180826_03684152

 

6- https://www.dw.com/en/bavarian-judges-want-politicians-jailed-for-ignoring-anti-pollution-directives/a-45248646

 

Dit artikel verscheen eerst in het ezine De Groene Belg; Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.