images/headerlefonline.jpg
Delen van artikels

“Toen ik bij een klant aankwam, vertelde ze mij dat haar zoon -die dicht bij mij stond- op de resultaten van zijn Covid-test wachtte!”

Dit is slechts één van de honderden gevallen. Dankzij deze getuigenis wordt de absurditeit van de situatie van de huishoudhulpen benadrukt. Daarom heeft ABVV Dienstencheques een platform ontwikkeld waarop de werknemers uit deze sector hun getuigenissen kunnen publiceren.

Het doel van de website www.huishoudhulpenaanhetwoord.be? De huishoudhulpen een stem geven, maar ook hun ongerustheid en hun gerechtvaardigde bezorgdheid kenbaar maken bij het grote publiek. Mede dankzij deze getuigenissen willen wij iedereen de situatie laten zien zoals die werkelijk op het terrein is. Verder moeten de getuigenissen ook de regering laten inzien hoe tegenstrijdig deze situatie is.

“Een klant laat me weten dat haar 2-jarige dochter net thuis is gekomen van de dagopvang omdat ze koorts heeft, maar dat ik nog steeds welkom ben. Het kantoor informeert dat ik niet moet gaan als ik schrik heb, maar dat deze gerechtvaardigde afwezigheid niet betaald wordt. Ik beslis te gaan, met als gevolg dat het kind -dat niet aan social distancing doet- bij mij blijft gedurende mijn prestaties.”

Vandaag de dag moeten huishoudhulpen kiezen tussen hun loon en hun veiligheid -zelfs in extreme gevallen- om de eenvoudige reden dat het vangnet niet sterk genoeg is in geval van annulering door de klant, maar ook door de huishoudhulp die vindt dat zijn/haar veiligheid niet gegarandeerd is.

De regionale overheden moeten alles in het werk stellen om ervoor te zorgen dat huishoudhulpen niet verder wegzakken in de onzekerheid. Ook de federale overheid moet haar verantwoordelijkheid nemen ten aanzien van de huishoudhulpen door de regionale maatregelen ten gunste van de werknemers te faciliteren.

Issam Benali - Federaal secretaris