Wanneer er bij De Lijn gestaakt wordt, staan de media bol van reacties van misnoegde reizigers en verontwaardigde beleidsmakers – niet zelden trouwens dezelfden die het bedrijf voordien op droog zaad zetten. Ook de directie doet tegenwoordig haar duit in het zakje en vertelt graag hoe ‘onverantwoord’ stakingsacties wel niet zijn. Steeds horen we als vakbond de roep om ‘alternatieve acties die de reizigers niet schaden’. Welnu, momenteel is er al 3 weken zo’n actie gaande. Die valt niet op en de directie van De Lijn voelt zich dan ook niet geroepen tegemoet te komen aan de eisen die we koppelen aan deze actie.
Bij de belbuscentrale van De Lijn dreigen jonge medewerkers met kinderen en ook oudere medewerkers die bewust kozen om voor ons openbaarvervoerbedrijf te werken hun baan te verliezen. Ze zullen verplicht worden om over te gaan naar een ander bedrijf waar ze aan minder interessante werkvoorwaarden moeten werken. Doen ze dit niet, dan plegen ze contractbreuk.
ACOD TBM en de anderen vakbonden probeerden verschillende keren de directie van De Lijn te overtuigen deze personeelsleden te re-integreren in De Lijn. De extra inspanning die we vroegen, viel echter steeds in dovemansoren.
In aanloop naar de sociale verkiezingen verkozen de vakbonden van De Lijn ervoor niet over te gaan tot een klassieke staking, want dan zouden we het verwijt krijgen ‘te willen scoren’. Dus zochten we naar een alternatief: een langzaamaanactie: telefoontjes worden aan een sterk verminderde frequentie aangenomen.
Na drie weken actie is het nog steeds muisstil aan de kant van de directie. Na een vraag van de vakbonden om in dialoog te gaan volgde een lauwe reactie. We kregen te horen dat er op dit moment niets nieuw was in het dossier en dat een overleg dus weinig zin had.
Intussen schuwt de directie de confrontatie met de betrokken medewerkers niet. Medewerkers die deelnemen aan de actie worden op het matje geroepen en onder druk gezet.
Als vakbonden van De Lijn stellen we ons dus de vraag: welke acties resten ons als de directie geen zin heeft om te luisteren naar onze terechte vraag om deze 48 medewerkers een echte kans te geven binnen het bedrijf waar zij graag willen blijven werken aan de arbeidsvoorwaarden waar zij voor kozen? De klassieke staking bij De Lijn dreigt. Iedereen zal dan wel weer schande spreken, maar tussen alle verwijten door zal tenminste het probleem waarvoor we actie voeren de nodige aandacht krijgen.
Stan Reusen
algemeen secretaris ACOD TBM