Steeds meer winkelpersoneel ontvangt nota in personeelsdossier.
Een kassierster in een bekende supermarktketen is op staande voet ontslagen omdat ze een klant aansprak die zijn mondmasker niet correct droeg. Nadat de kassierster de klant op vriendelijke wijze vroeg zijn mondmasker correct te dragen, haalde de man uit door met opzet dichterbij de kassierster te komen én in haar gezicht te hijgen. ‘’Daardoor raakte de kassierster meteen in grote paniek en is ze beginnen roepen, wat blijkbaar voldoende was voor de supermarktketen om haar meteen te ontslagen’’, weet Kristel Van Damme van ACV Puls. Het is slechts één van de vele verhalen die de vakbond dezer dagen bereiken over wat het winkelpersoneel te verduren krijgt.
Nota in personeelsdossier
ACV Puls ontvangt ook steeds meer meldingen van winkelpersoneel die een nota in hun personeelsdossier krijgen omdat ze klanten aanspreken op het correct volgen van de nationale corona-maatregelen. ‘’Het winkelpersoneel staat al van het begin van deze crisis in de vuurlinie, we verwachten dan ook dat de winkels de kant van het personeel kiezen, maar blijkbaar is die tijd al voorbij’’, zegt Kristel Van Damme. Voor de bedrijven is een goed zakencijfer halen nu enorm belangrijk, begrijpelijk na twee lockdowns, maar het is voor zowel personeel als voor werkgevers belangrijk dat een derde lockdown wordt vermeden.
Inventieve klanten
De vakbond ontvangt ook signalen van klanten die toch de regels van het alleen winkelen omzeilen. ‘’De creativiteit van sommige klanten om toch maar even samen de winkel in te kunnen tart werkelijk alle verbeelding. Zo moeilijk kan het volgen van deze tijdelijke maatregelen toch niet zijn?, vertelt Van Damme. ‘’Hoe beter men de regels volgt, hoe sneller we van deze pandemie zullen afzijn en het normale leven zich kan hernemen. Laten we met het eindejaar voor de deur de hoop op een verbetering van onze levenskwaliteit niet opgeven’’, sluit Van Damme af.