We merken al enige tijd op dat dergelijke praktijken jammer genoeg wijdverspreid zijn in deze sector en dat ook de goede leerlingen door praktijken die nu bij GLS en POST NL worden vastgesteld onder druk komen te staan om hetzelfde pad in te slaan. Hopelijk brengt deze vervolging hen op andere gedachten. Als vakbond klagen wij immers al langer de erbarmelijke werkomstandigheden aan van de chauffeurs die in onderaanneming of als (schijn)zelfstandige werken voor pakjesbedrijven.
Als men leest dat een nieuwe speler op de Belgische markt, Colis Privé, zonder schroom in de krant verkondigt (DS 23/03) dat hij uitsluitend met onderaannemers zal rijden weet men dat er fundamenteel iets schort in de sector.
De pakjessector is nochtans een sector die de komende jaren alleen nog maar zal groeien en het wordt dus hoog tijd dat de politiek nadenkt hoe we deze groeiende tewerkstelling en arbeid willen vorm geven. Kiezen we voor een nieuwe lading werkende armen of zet men in op kwaliteitsvolle jobs voor meestal kortgeschoolde werknemers?
ACV-Puls reikt alvast de hand aan de minister van werk om samen na te denken over een regelgevend kader dat dergelijke sociale wantoestanden en oneerlijke concurrentie een halt toeroept