images/headerlefonline.jpg
Delen van artikels

Vóór de coronacrisis zat het onderwijs al in grote nood. Een grootschalig tijdsonderzoek bij het onderwijspersoneel bracht aan het licht dat leraren, in tegenstelling tot de gangbare aanname, gebukt gaan onder een zeer hoge werkdruk. In het secundair onderwijs bijvoorbeeld ligt de gemiddelde werkweek van een leerkracht (berekend over een volledig kalenderjaar, vakantieperiodes inbegrepen) vier uur hoger dan de ‘normale’ 38-urenweek, met pieken van tegen de 50 uur in een gewone lesweek.

Volgens een recent onderzoek van de KU Leuven is er bij veel leerkrachten “te weinig tijd om te herstellen, waardoor de draagkracht afneemt en de draaglast nog zwaarder aanvoelt”.

Naast de gewone lestaken komen er nog heel wat andere taken bij, denk maar aan toezichten, vervanging van zieke collega’s, overleg in de vakgroep, allerhande klassenraden, remediëring van leerlingen met leerachterstand, aangepaste maatregelen bij leerstoornissen, … Daarnaast zijn de administratieve verplichtingen de laatste jaren sterk toegenomen.

Lees het volledige tekst - klik hier -