images/headerlefonline.jpg
Delen van artikels

Brussel, 6 juli 2022

Fiscale hervorming: en nu, en avant!

 

Minister Van Peteghem zette met een studiedag gisteren de fiscale hervorming van de regering in de startblokken. Op de agenda stonden aanbevelingen van de Hoge Raad van Financiën, een studie rond de mogelijkheden tot vergroening van de federale fiscaliteit en het rapport van de werkgroep Delanote. Het rapport van de werkgroep Delanote was de spil van deze studiedag. Het bevat veel positieve elementen en voorstellen, maar blijft tegelijk ook vaag en ontwijkt heikele kwesties. Het is nu aan de regering om snel door te gaan richting meer rechtvaardige fiscaliteit.

 

De uitgangpunten van het rapport Delanote zijn:

  • Inzetten op de verlaging van de lasten op arbeid.
  • Verbreding van de belastbare basis.
  • Een vereenvoudiging van aftrekposten, belastingverminderingen en uitzonderingsregimes.
  • Optimalisatie tot een minimum beperken.
  • Het nieuwe belastingstelsel zal ook moeten bijdragen aan de verwezenlijking van de klimaatdoelstellingen die in het regeerakkoord zijn vastgelegd.
  • De belastingen worden zo eenvoudig en effectief mogelijk geheven en geïnd.

Die globale oriëntaties kunnen uiteraard voluit worden gesteund. Vraag is wat ze concreet betekenen. Er wordt in het rapport  geen uitspraak gedaan over concrete tarieven. Bovendien is er nergens een spoor terug te vinden over de budgettaire impact van de maatregelen én van het effect op de inkomensdecielen. De hervorming zou budgetneutraal zijn, maar dat kan enkel gecontroleerd worden als elk van de voorstellen wordt doorgerekend naar budgettaire impact.

Positief is zeker de ruime bloemlezing aan voorstellen om de gaten te dichten in ons belastingstelsel. Dat is zeer belangrijk. Een waterdicht fiscaal systeem is immers de beste garantie voor een rechtvaardige fiscaliteit en biedt ruimte om lagere tarieven te hanteren.

De marsrichting in het rapport Delanote is een dual income taks waarbij de lasten op arbeid progressief worden belast, tegen lagere tarieven dan heden en waarbij inkomsten uit kapitaal worden belast tegen een vast tarief. Dat kan een vooruitgang zijn als er eindelijk een voldragen meerwaardebelasting komt. En als er naast de inkomstenbelasting ook een volwaardige progressieve belasting komt op de grote vermogens. Daarvan echter geen spoor.

Het ACV is tevreden dat de bekommernis dat de fiscale lasten voor de lage en middelinkomens moeten verlagen, is opgenomen in het rapport. Het erkent zeer terecht het probleem van de inkomensval, door te hoge marginale lasten op de laatst verdiende euro voor lagere lonen. Maar in de uitwerking ontbreekt het ook hier aan concrete voorstellen. Naar de hogere inkomens is men – weliswaar onder de vorm van vrijblijvende voorbeelden – veel concreter en doet men wel voorstellen om de lasten te verlagen .

Tot slot betreurt het ACV dat de taxatie van de digitale handel wel heel even vermeld wordt, maar helemaal niet uitvoerig behandeld is en er geen concrete voorstellen over gedaan worden. België kan hierin nochtans zelf initiatief nemen – zoals het in het regeerakkoord staat – én zoals andere staten ons al voordeden.

Met vriendelijke groet,

David Vanbellinghen, ACV Pers- en informatiedienst

0477 37 88 17

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

www.hetacv.be