Woensdag 6 november verschijnt een eerder ongewone en onverwachte advertentie van het ABVV in het financieel-economisch dagblad De Tijd en in zijn Franstalige tegenhanger L'Écho.
Vlak vóór de grote nationale vakbondsbetoging te Brussel is het de bedoeling van het ABVV om, via deze ongewone vorm van communicatie, zich rechtstreeks tot alle werkgevers van het land te richten.
Om hen eerst en vooral te zeggen hoezeer ook de werknemersvertegenwoordigers gehecht zijn aan de ‘sociale vrede’ die, sinds 1944, via het waardevolle Belgische sociaal overlegmodel tot stand komt.
Om vervolgens de werkgevers ertoe aan te zetten “hun federaties te wijzen op het belang en de noodzaak van vrij sociaal overleg”.
“Geen enkele syndicalist schept er plezier in te betogen of de werking van de ondernemingen te verstoren. Maar als er geen sociaal overleg is, hebben wij geen andere keuze” stipt het ABVV aan in een open brief die eindigt met “Alvast bedankt om daar even over na te denken”.
ABVV FGTB - 4 november 2014