Koopkrachtplakkaat

EnergieplakkaatC

173646265 10222054268599783 1356797931624160070 n

Delen van artikels

Sanoma (bekend van de magazines Flair, Libelle, Feeling, Femmes d'aujourd'hui, …) zit opnieuw in herstructurering. Nog maar eens. Sinds 2008 hebben we niets anders gekend. De herstructureringen volgen elkaar in sneltempo op. De herstructurering die we vandaag zien is anders als voorheen. Er is al lang geen sprake meer van een kaasschaaf. Het Nederlandse management heeft beslist dat Sanoma België op korte termijn 10% winst moet halen. Daar zijn drastische ingrepen voor nodig.

Die ingrepen zijn erg ingrijpend voor onze job als journalist.

1. Het statuut van de journalist moet eraan geloven. In de redactie van een magazine worden enkel een aantal coördinerende rollen behouden. Alle overige journalisten die nu vast in dienst zijn worden vervangen door freelancers. Het statuut van de schrijvende journalist, het resultaat van jaren sociaal overleg, wordt zo in één herstructurering van tafel geveegd. Als dit zich kan doorzetten bij een groot mediabedrijf in België, zal het niet lang duren voor anderen zullen volgen.

2. Inhoudelijk wordt de rol van de journalist hertekend. Er wordt meer ingezet op ‘native advertising’: artikels geschreven in samenspraak met de adverteerder. Van de onafhankelijkheid van de journalist is zo geen sprake meer. Journalisten in België zullen ook ingeschakeld worden om vertalingen te maken van Nederlandse stukken.

We zetten nu een sociale mediacampagne op om de buitenwereld mee te krijgen in de strijd van het personeel. Daar kan jij bij helpen. Je kan de campagne ondersteunen door de cartoons te delen en op te roepen om ze verder te delen. Er werd gisteren een nieuwe cartoon gepubliceerd.