Koopkrachtplakkaat

EnergieplakkaatC

173646265 10222054268599783 1356797931624160070 n

Delen van artikels

Mirakel ! Milagro ! Groene energie voor alle scholen van het GO-onderwijs in Vlaanderen !

 

Op de laatste Zondag Klimaatdag, op 4 december, was er de mogelijkheid om brieven te schrijven naar bepaalde politici of instanties met de vraag om duurzame beslissingen te nemen. Ik had een brief geschreven naar mevrouw Raymonda Verdyck, algemeen directeur van het GO-onderwijs ( dus alle scholen die eigendom zijn van de Vlaamse Gemeenschap) met de vraag of het mogelijk zou zijn om in al deze scholen ( 201.000 leerlingen) over te schakelen naar een groene elektriciteitsleverancier.

 

Omdat het niet altijd even duidelijk was, wie er nu echt verantwoordelijk is voor de keuze van energieleveranciers in het GO, had ik ook nog een mailtje gestuurd naar het kabinet van Bart Tommelein, ook naar het kabinet van Hilde Crevits, ook naar de algemeen directeur van de scholengroep Pantarhei van Gent ( dus alle GO-scholen in Gent) en naar de dienst Infrastructuur, verantwoordelijk voor energie, van de algemene directie van het GO-onderwijs in Brussel.

 

Van de meesten heb ik een vriendelijk antwoord gekregen dat ze blij waren dat ik als burger begaan was met het klimaat en ook dat ze het gingen voorleggen aan hun energie-adviseurs.

 

Ondertussen was ik ook al voorbereidingen aan het treffen om een hele grote petitie te organiseren, waarbij we met alle leerkrachten samen de vraag zouden kunnen richten aan het GO in Brussel, om dus over te schakelen naar groene energie.

 

Maar ineens, vorige week donderdag (net nadat ik nog een mailtje had gestuurd naar de dienst Infrastructuur van het GO in Brussel) krijg ik een mailtje van de algemene directeur van de GO-scholen in Gent, met het volgende nieuws :
die voormiddag was er een vergadering geweest met alle algemene directeuren van het GO en daar hebben ze beslist om vanaf 1 januari 2019 : GROENE ENERGIE te geven aan alle scholen van het GO !

 

Ik was zo overweldigd toen ik dit te horen kreeg ! Ik kon het bijna niet geloven !
Geen idee ook of mijn mailtjes daar een rol in zouden hebben gespeeld. Waarschijnlijk stond die switch naar groene energie al langer op het programma, maar toch : ik was zo aangenaam verrast !

 

Het is gewoon al in orde ! EmojiEmoji Ik snap niet hoe het precies gegaan is, maar dat doet er niet toe.
Het is goed nieuws en dat wilde ik graag met jullie delen !

 

Leuk te weten dat mijn werkgever, het GO-onderwijs, niet alleen begaan is met de opleiding van hun leerlingen, maar ook met het leefklimaat waarin ze later allemaal zullen leven... Want dit gaat volgens mij even belangrijk worden, dan je opleiding.

 

En voor de rest : de volgende ZONDAG KLIMAATDAG is nu zondag 4 FEBRUARI om 10.30u. Start aan de Korenmarkt. Optochtje naar de Vrijdagsmarkt. En op de Vrijdagsmarkt : Optreden van Wereldkoor Karibu ! Waarvoor dank, Karibu ! Dus als je zin hebt om mee te stappen, te luisteren of mee te zingen : iedereen welkom !

 

Véél groetjes, Joke/Johanna
Karibu sings for the climate