images/headerlefonline.jpg
Delen van artikels

Voor echte mensenrechtenactivisten die zoals mezelf echt en eerlijk en vanuit een onvoorwaardelijke mensenliefde voor mensenrechten en fundamentele grondrechten dagdagelijks lokaal, nationaal en internationaal een zekere strijd leveren, is het werk van Wikileaks van Julian Assange werkelijk meer dan goud waard. Dat blijf ik samen met onder andere ons krachtig Europees collectief de alliantie van boeren, burgers en werknemers D19-20 en Constituante en Yellow Vests in Brussel voor nu en altijd vinden. Die authenticiteit door de echte bronnen te kunnen bekijken, is ook goud waard voor mensen die de geschiedenis echt willen leren kennen, zonder franjes er rond. Dat is de enorme verdienste van Julian Assange die zijn leven hiervoor heeft opgeofferd. Laat ons dat niet of nooit vergeten.

De gruwelen van de oorlogen in Irak en Afghanistan begaan door het Amerikaanse leger die we dankzij Jullian Assange leerden kennen, brachten mij niet alleen persoonlijk aan het huilen, maar hebben zoveel leed met zich meegebracht zonder dat de families daar ooit recht of een enige schadevergoeding voor hebben gekregen. De Amerikaanse arrogantie in deze is werkelijk onbegrijpelijk. Is het niet zo dat wanneer je een klein misdrijf doet, om een groter misdrijf aan te tonen, dat je dan vrijuit zou moeten gaan. Ondertussen is de aandacht opnieuw afgeleid. De schadelijke dingen die het Amerikaanse leger heeft uitgevreten in Irak en Afghanistan, komen terug op de achtergrond. Ik ben de beelden niet vergeten van de 15 mensen die doodgeschoten werden via de US Army Apache helicopter, waar de gunman en zijn bemanning lachten met de onschuldige mensenlevens die ze namen, waaronder ook 2 onschuldige reporters van Reuters... Moesten die militairen niet worden gestraft daarvoor? Neen, de Amerikanen lieten begaan. Het doden van onschuldige mensen in Irak, dat was geen enkel probleem voor de Amerikaanse bezetters in Irak.

Ik dank Julian Assange en Wikileaks om hier het ware gezicht van deze gruwelijke oorlog te tonen. Deze soldaten konden hun misdaden begaan, zonder daarvoor ooit gestraft of gesanctioneerd te worden. Is het dan geen probleem dat de Amerikanen zoveel onschuldige mensen doden in Irak en Afghanistan? Het is heel belangrijk geweest voor de wereld en voor de correcte weergave van de geschiedenis om dit te kunnen aanschouwen. Dat de Amerikanen vanuit hun ambassades de wereld bespioneren, is iets wat we al wel wisten, maar dit bevestigd zien en weten dat het op zo'n grote schaal gebeurde, is een verdienste van Julian Assange en zijn Wikileaks. Dat de CIA mensen bespioneert met hun smartphones, is iets wat we mede dankzij Julian Assange en Wikileaks weten. Dat de Amerikanen dan de topvrouw van Huawei in het visier nemen, is alleen maar om de aandacht af te leiden van hun systemen om de mensen op grote schaal te bespioneren. De Amerikanen die luid roepen, zogezegd om onze privacy te beschermen zijn de grootste dieven van de privacy van de mensen op de hele wereld. Ik vind het prachtig dat Julian Assange deze ongelofelijke Amerikaanse arrogantie heeft aangetoond en is blijven werken om de Amerikaanse hypocrisie in zijn rol als politieagent van de wereld, in vraag te stellen.

Als voormalig journalist en mensenrechtenactivist, heb ik enorm veel over de wereld kunnen leren dankzij Wikileaks, via de echte bronnen. We zien ook uit de diplomatieke documenten, echte bewijzen dat de Amerikanen op de hoogte zijn van de campagne tot collectieve bestraffing en terreur tegen de Palestijnse bevolking en dat zij daartegen gewoon niks ondernemen.Ook valse berichten dat Hamas bepaalde mensen gevangen heeft genomen, om deze te kunnen aanvallen om ze aan te vallen, is iets waar de Amerikaanse regering toen van op de hoogte was. Hoe werkelijk dingen worden uitgevonden, om een context te hebben om oorlogje te spelen. Dat zij daartegen niks ondernemen, zegt heel veel over de Amerikaanse zienswijze op onze wereld, maar laat ons nu ook alles wat de Amerikanen doen in vraag stellen en met een vergrootglas bekijken. Dat is een ongelofelijke verdienste van Julian Assange. Dat de Amerikanen niet graag voor schut gezet worden, is de reden waarom hij wordt uitgewezen naar Amerika. Dat wij nu de hypocrisie ook voor de Europese landen kennen die internationale non-proliferatie promoten, maar wel zelf 481 Amerikaanse atoombommen op hun grondgebied hebben, is ook iets wat de dankzij Wikileaks weten. Voor mij als vredesactivist en human rights activist, was dit heel belangrijk om weten om zo in Europa op verschillende plaatsen gerichter actie te kunnen voeren op basis van de echte feiten.Dus, ja, die informatie is natuurlijk een doorn in het oog van de Amerikanen, maar andere landen zoals Rusland, China, Kenia enz. zouden identitiek hetzelfde kunnen zeggen, maar geen van deze landen vraagt de uitlevering van Julian Assange. Dat heeft alles te maken met de informatie die Wikileaks en Julian Assange nog in zijn bezit heeft. Informatie die de wereld op zijn grondvesten zal doen daveren, als we bijvoorbeeld denken aan de betrokkenheid van de NAVO in Afghanistan met de illegale export van opium. Julian Asssange heeft nog heel wat kaarten in handen.

Ook was ik persoonlijk echt onder de indruk om de systemen van militaire detentie te leren kennen, zoals deze werd gebruikt in Guantanamo (GTMO, Camp Delta and Camp X-ray), Camp Bucca, Bagram en Abu Grahib en hierbij vast te stellen dat wat de Amerikanen over de hele wereld prediken, ze zelf in de praktijk niet toepassen. Denken dat wij superieur zijn inzake mensenrechten ten opzichte van anderen, is hierin de wezenlijke denkfout.


Andy Vermaut - onafhankelijk mensenrechtenactivist
Oostendestraat 1
8600 Diksmuide
+32499357495