Koopkrachtplakkaat

EnergieplakkaatC

173646265 10222054268599783 1356797931624160070 n

Delen van artikels

Net als veel werknemers, hebben huishoudhulpen een moeilijk jaar achter de rug. Door de dreiging van het coronavirus werden ze geconfronteerd met een nieuwe vorm van stress, loonverlies en nog zwaardere arbeidsomstandigheden. Hoewel ze in normale tijden al te maken hebben met onzekere arbeidsomstandigheden, heeft de coronacrisis de bestaande problemen verergerd. Huishoudhulpen bevinden zich nu in een meer dan kwetsbare positie.

“Voor dit loon onze gezondheid op het spel moeten zetten, is verschrikkelijk.” – Viviane

De impact op de dienstenchequesector is immens. De huishoudhulpen zijn afhankelijk van de goodwill van hun klanten: sommige zijn minder geneigd om hun huishoudhulp te laten komen, met tijdelijke werkloosheid en loonverlies voor de huishoudhulp tot gevolg. Velen van hen bevinden zich daardoor ook onder de armoedegrens.
Andere klanten die wel gebruik maken van de diensten respecteren niet altijd de maatregelen (afstand houden, masker dragen, verwittigen bij ziekte,…). Daarbij voorzien bedrijven nog steeds niet altijd het nodige materiaal (voldoende maskers, handgel,…). De veiligheid van de huishoudhulpen kan dus niet gewaarborgd worden.

“Ik ga met een knoop in de maag werken” – Rosalia

“Ze zijn allemaal aan het telewerken en hun kinderen zijn ook thuis. Ik had een geval met symptomen. Ze zeggen mij dat ook pas als ik ze zie. Als ik het bureau bel om ze te waarschuwen, zeggen ze dat ik verder moet doen. Ze zijn namelijk niet bij de dokter geweest, dus moet ik gewoon voorzichtig zijn.”

Door de sector open te houden tijdens beide golven heeft de regering de situatie voor de huishoudhulpen alleen maar ingewikkelder gemaakt.
De beslissingen die door de regering en werkgevers genomen worden in combinatie met de goodwill van klanten zorgen ervoor dat huishoudhulpen zich in een benarde situatie bevinden. Dat blijkt ook duidelijk uit de getuigenissen van honderden huishoudhulpen op www.huishoudhulpenaanhetwoord.be.
Deze werknemers voelen zich verplicht om te kiezen tussen gaan werken en hun gezondheid en dat van hun naasten op het spel zetten of in armoede leven.

Als ABVV Dienstencheques vinden we deze situatie onaanvaardbaar.
Deze werknemers werden als essentieel bestempeld, maar worden niet naar verhouding betaald en behandeld! Huishoudhulpen verdienen respect en meer financiële zekerheid.

Enkele tientallen van deze getuigenissen zijn gebundeld in een zwartboek “Huishoudhulpen aan het woord”, dat we aan de verschillende ministers van Werk zullen overhandigen.
Wij beginnen op 4 maart met Pierre-Yves Dermagne, vice-eersteminister en minister van Economie en Werk.

Actie 4 maart
Mogelijkheid om werknemers te interviewen (met respect voor de geldende gezondheidsmaatregelen).

  • 8 uur 30: afspraak op het kruispunt van Kunst-Wet.
  • 9 uur: een delegatie wordt ontvangen door minister Dermagne.