Koopkrachtplakkaat

EnergieplakkaatC

173646265 10222054268599783 1356797931624160070 n

Delen van artikels

De massale mobilisatie van de Afro-Amerikanen en van blanke antiracisten n.a.v. de zoveelste moord door de politie in de VS, heeft ook bij ons geleid tot een opflakkering van de antiracistische acties. Een aantal actievoerders eisen (opnieuw) de verwijdering van de standbeelden van Leopold II uit het straatbeeld. Wij denken dat dit geen goed idee is.

Om alle misverstand te vermijden: LEF is tegen elke discriminatie, en dus tegen elk racisme en xenophobie. Sinds ons ontstaan (eind 2003) werken wij samen met antiracisme organisaties en samenwerkingsverbanden. Wij waren o.a. aanwezig bij en mobiliseerden voor, de sinds jaren georganiseerde betogingen tegen racisme rond 21 maart, internationale dag tegen het racisme.

Wij zijn dan ook volledig solidair met de Black Lives Matter beweging en de acties die zij organiseren. Daarnaast zijn wij ons volledig bewust van het misdadig beleid van Leopold II, dat leidde tot schandalige uitbuiting en een massamoord van de bevolking, tijdens de jaren dat hij Congo als privébezit kon beheren.

Wij waren dan ook solidair met en namen deel aan protestacties aan zijn beelden, waar grondige toelichting gegeven werd over het beleid van deze misdadiger en potten rode verf over het beeld gegoten werd.

Waarom vinden wij het weghalen van beelden van Leopold II geen goed idee?

Naast beelden van Leopold II staan op onze pleinen staan er nog beelden van misdadigers, enkele voorbeelden:
• Godfried van Bouillon, aanvoerder van de eerste kruistocht (begin van het vorig millenium)
• Keizer Karel V. Onder zijn dictatoriaal bewind werd de bloedige inquisitie ingesteld en een genocidaire kolonisatie van het grootste deel van het Amerikaanse continent doorgevoerd.
• Minder bekend, maar recenter: Lieven Bauwens, katoenbaron die eind 19e -begin 20ste eeuw in Gent in zijn bedrijven massaal kinderarbeid inzette en gevangenen uitbuitte.
• Talloze beelden van militairen die Leopold II bijstonden om de Congolezen te onderwerpen, in diverse steden, met als voorwendsel de bestrijden van Arabische slavenhandelaars.
Men zou met evenveel recht het weghalen van de beelden van al deze misdadigers kunnen bepleiten.

Het weghalen van deze beelden uit het straatbeeld, ze vernietigen op ze opbergen in musea zou echter neerkomen op het weggommen van de geschiedenis van de misdaden tegen de mensheid waarvan deze beelden getuigen.

Moet er dan niets gebeuren met deze beelden ?

Eerder dan ze weg te halen vinden wij het een beter idee, dat zij zouden vergezeld worden van toelichtingsborden die wijzen op de misdaden van deze heerschappen.

Daarnaast zouden toeristische gidsen de bijbehorende geschiedenis kunnen toelichten.

Nog belangrijker: een geleide rondgang langs deze beelden zou deel moeten uitmaken van de (tot nu toe gebrekkige) democratische opvoeding van de scholieren.

Tenslotte

De machthebbers houden niet van de kennis van de geschiedenis, omdat het onderdrukte volk ervan zou kunnen bewust worden dat solidaire strijd kan leiden tot maatschappelijke vooruitgang.

Het is volgens ons geen toeval dat het onderwijs van de geschiedenis zo gebrekkig is. Democratische organisaties kunnen voor een deel aan deze lacunes verhelpen door vorming van hun achterban, en daarnaast druk uitoefenen op de regering om het onderwijs van de geschiedenis flink op te waarderen.