Na bijna vier maanden onderhandelen hebben het Duitse moederbedrijf Lufthansa en de Belgische federale regering een ontwerpakkoord bereikt over Brussels Airlines – waarvan de details niet zijn bekendgemaakt. Brussels Airlines krijgt in totaal 460 miljoen euro toegekend.
Dat akkoord, waarvan het welslagen berust op een rendabele groei in de komende jaren, moet nog worden goedgekeurd door bepaalde instanties, zoals de Europese Commissie.
Volgens sommigen biedt het akkoord toekomstkansen voor Brussels Airlines dankzij een aantal garanties (de zetel van Brussels Airlines blijft in Zaventem en de luchthaven zal zijn functie als draaischijf behouden, enz.). Maar op het vlak van het klimaat rijzen er toch wel vragen over de toekomstkansen wanneer groei het uitgangspunt blijft.
Greenpeace en zijn partners Bond Beter Leefmilieu, Inter-Environnement Wallonie en Zomer Zonder Vliegen vinden het onbegrijpelijk dat dit akkoord niet wordt gekoppeld aan een rechtvaardige belasting - dat wil zeggen in de juiste verhouding tot de milieu-impact van de sector-, ambitieuze klimaatdoelstellingen en sociale voorwaarden. Dit akkoord garandeert op geen enkele manier dat de staatssteun het mogelijk zal maken om de werknemers, het milieu en het klimaat te beschermen. Het voorziet immers niet dat Brussels Airlines zich op het vlak van klimaat moet verbinden tot een traject dat overeenstemt met de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs.
Volgens de meest recente telling van eind juni hebben luchtvaartmaatschappijen in Europa meer dan 34,4 miljard euro financiële overheidshulp ontvangen, zonder dat daar bindende klimaatvoorwaarden aan verbonden zijn. En dat terwijl de luchtvaartsector toch al geen taksen op de kerosine of btw op de tickets betaalt, geen goede arbeidsvoorwaarden biedt en helemaal niet moet voldoen aan ambitieuze klimaatdoelstellingen.
In België vroeg Brussels Airlines 290 miljoen euro financiële steun van de regering. Greenpeace zag dit als symbool van een onrechtvaardig systeem waarin bedrijven in tijden van crisis staatssteun kunnen krijgen zonder dat ze in normale tijden ook maar enige bijdrage leveren aan de samenleving of voor het klimaat. We kloegen dit aan door
- beleidsaanbevelingen te sturen aan een aantal politici, onder wie premier Sophie Wilmès en minister van Financiën Alexander De Croo, bevoegd voor de onderhandelingen met Brussels Airlines/Lufthansa;
- een actie met automatische mails op te zetten, waarmee mensen een bericht konden sturen aan minister Alexander De Croo en aan de Vlaamse en Waalse minister-president. Bijna 17 000 onder jullie hebben de ministers trouwens aangeschreven. Bedankt daarvoor!;
- de boodschap “Climate and workers first #brusselsairlines” aan te brengen op de zebrapaden voor de Kanselarij van Eerste Minister Sophie Wilmès en ook voor het kabinet van minister van Financiën Alexander De Croo.
In dit stadium heeft onze regering noch Europa dus voldoende maatregelen getroffen om het vliegverkeer op een rechtvaardige manier aan regels te onderwerpen. Greenpeace blijft dan ook samen met onze bondgenoten concrete maatregelen eisen op het vlak van fiscaliteit en klimaat. Want wij vinden dat overheidsgeld op een verantwoorde manier moet worden gebruikt, zeker nu de hele samenleving het zwaar te verduren heeft door de coronacrisis.
Dit wordt dus zeker nog vervolgd!
Joeri Thijs, campagneverantwoordelijke Transport