Koopkrachtplakkaat

EnergieplakkaatC

173646265 10222054268599783 1356797931624160070 n

Delen van artikels

3 op 4 winkelbedienden agressief behandeld door klanten - Grootschalige enquête ACV Puls brengt alarmerende cijfers naar boven.

Meer dan 70% van het ondervraagde winkelpersoneel geeft aan dat klanten merkbaar sneller geïrriteerd zijn sinds de coronacrisis en bijna 3 op 4 werknemers geven aan dat ze al eens verbaal bedreigd werden door een klant. Dat zijn de meest opvallende cijfers van een enquête die ACV Puls afnam bij het winkelpersoneel. ‘’Een hallucinant cijfer, ook omdat de enquête heel recent werd afgenomen en we ondertussen al 6 maanden met corona en alle bijhorende maatregelen leven’’, weet Kristel Van Damme van ACV Puls. 1 op de 3 werknemers geeft aan dat ze wekelijks tot dagelijks te maken krijgen met verbale agressie. 10% van hen heeft het zelfs over meerdere verbale incidenten per dag. ‘’Het is voor iedereen een moeilijke tijd maar het kan niet de bedoeling zijn om dit uit te werken op het winkelpersoneel’’, aldus Kristel Van Damme.

Oplossingen
ACV Puls wil hier zelf iets aan doen door gratis workshops voor het winkelpersoneel aan te bieden. ‘’Omgaan met agressie is een belangrijke uitdaging, we willen echt proberen om winkelpersoneel weerbaarder te maken. Daarom bieden we vanaf vandaag al professionele digitale workshops aan die je ’s avonds op een rustig moment van thuis uit kan volgen’’, weet Kristel Van Damme van ACV Puls.
Ook de overheid heeft hier volgens de ondervraagden een essentiële rol in : meer dan 70% vindt dat de overheid meer moet inzetten op begrip en preventie. ‘’Een opvallend cijfer want over de werkgevers zijn de meeste personeelsleden wél tevreden qua preventie en opvolging. De overheid moet hier een rol spelen door in te zetten op een gedragsbeïnvloeding bij klanten. Men spreekt vaak over de ‘helden’ van de coronacrisis omdat het winkelpersoneel essentieel is gebleken. Hoog tijd dat de overheid laat zien dat ze het meent’’, zegt Kristel Van Damme.