Het chauffeurstekort is terug van nooit weggeweest. Volgens Flows zijn er zo’n 400.000 chauffeurs tekort in de Europese Unie en ook in België gaat 42% van de chauffeurs binnen de 10 jaar op pensioen. De vraag van 1 miljoen is dan ook: hoe lossen we dit probleem op?
Het beroep van chauffeur terug aantrekkelijk maken zal niet makkelijk zijn, maar een aantal zaken kunnen ervoor zorgen dat het beroep van chauffeur opnieuw aantrekkelijker wordt. Dit kan door een pakket van maatregelen waar de werkgevers een cruciale rol in spelen.
Zorg voor betere loon-en arbeidsvoorwaarden!
De lage lonen zijn de oorzaak van de vicieuze cirkel van het chauffeurstekort. Lage lonen verplichten de chauffeur om werkweken van 60 uur en nog meer te presteren, om een degelijk loon te verdienen. Lange werkweken zonder voldoende rust zorgen ervoor dat chauffeurs afhaken of elders gaan rijden in sectoren waarin er betere lonen betaald worden (bouw, metaal, chemie …).
Herstel de werk-privébalans!
Een werkweek van 60 uren staat volledig haaks op de wens van de jonge generatie voor een beter evenwicht tussen privé en werk. Een werkweek van 38u met een degelijk loon dat tijd en ruimte geeft voor het gezin en zichzelf of een werkweek van 60u waarin hetzelfde loon verdiend wordt … Het is de logische keuze om niet als chauffeur aan de slag te gaan. Zelfs werkgeversorganisatie Febetra erkent het probleem dat jongeren niet meer de wil hebben om lange werkdagen en weken te presteren.
Fair-transport verbindt!
Schaarste zorgt voor hogere prijzen, het is een economische wetmatigheid die blijkbaar in de transportsector niet van toepassing is. Uitbuiting van chauffeurs en sociale dumping zorgen ervoor dat verladers en opdrachtgevers tegen spotgoedkope prijzen hun transport kunnen blijven organiseren. Dit moet stoppen. Als transportbedrijven betere tarieven krijgen voor hun werk, kunnen ze ook betere lonen betalen aan hun chauffeurs. Een eerlijke en correcte prijs voor transport is wat werknemers en werkgevers verbindt. Het wordt tijd dat transportbedrijven opnieuw correcte tarieven hanteren en volgens werkgeversorganisatie TLV is de tijd hiervoor rijp.