Meer dan 80 Greenpeace-activisten uit België en 11 andere Europese landen, blokkeren op dit moment de ingang van oliegigant Shell in Nederland. Ze gebruiken hiervoor reclamepanelen voor fossiele energie. Greenpeace lanceert samen met meer dan 20 andere ngo’s vandaag een grootschalige petitie om een verbod te eisen op fossiele reclame en sponsoring.
Het Greenpeace-schip Beluga ligt sinds deze ochtend 9 uur voor de ingang van Shell in Rotterdam. Acht klimmers hebben het 15 meter hoge logo beklommen, tegelijkertijd zijn er activisten in kajaks met spandoeken die mensen uitnodigen zich te verzetten tegen fossiele reclame.
“We voeren vandaag actie in het hart van de vervuiling, bij de grootste olieraffinaderij van Europa, om het ware gezicht van de fossiele industrie te laten zien. We confronteren deze bedrijven met hun eigen leugens”, zegt Joeri Thijs, expert Klimaat bij Greenpeace België. “Onze activisten blokkeren de ingang van Shell met de reclamepanelen die fossiele bedrijven gebruiken om hun imago op te krikken, hun klanten te misleiden en klimaatactie te vertragen. Deze glimmende advertenties zijn pure propaganda om vervuilende praktijken te verbloemen.”
Meer foto’s en video’s van de actie kan u hier downloaden.
"Ik ben opgegroeid met campagnes over hoe slecht sigaretten voor je zijn, maar zag nooit zulke waarschuwingen voor benzinestations of brandstoftanks”, zegt Thomas Huard, een Belgische activist van Greenpeace. “Het is onbegrijpelijk dat in tijden van de klimaatcrisis mijn favoriete musea en sportclubs worden gesponsord door vervuilende luchtvaartmaatschappijen en autobedrijven. Ik ben hier om te zeggen dat dit moet stoppen. Wij zijn de generatie die een einde gaat maken aan de fossiele industrie.”
1 miljoen handtekeningen
Meer dan 20 ngo’s lanceren een Europees burgerinitiatief, een grote petitie die vraagt om een nieuwe wet die fossiele reclame en sponsoring bant.[1] Dat houdt in: een verbod op alle reclame van en sponsoring door bedrijven die werken met fossiele brandstoffen. Het gaat dus niet enkel om olie- en energiebedrijven, maar ook om bijvoorbeeld autoconstructeurs en luchtvaartmaatschappijen.
Als 1 miljoen mensen de petitie tekenen, is de Europese Commissie wettelijk verplicht om te antwoorden en te overwegen deze eisen om te zetten in EU-wetgeving.
Nieuw onderzoek: greenwashing in twee op drie advertenties
Greenpeace Nederland publiceert vandaag een groot onderzoek naar reclame voor fossiele brandstoffen, uitgevoerd door de onderzoeksblog DeSmog. Uit het rapport, getiteld ‘Words vs Actions’ blijkt dat tweederde van de onderzochte advertenties rechtstreeks kan worden geclassificeerd als greenwashing, namelijk het misleiden van consumenten door de activiteiten van bedrijven niet nauwkeurig weer te geven en/of valse oplossingen aan te prijzen.[3]
Bij drie van de onderzochte bedrijven - Shell, Preem en Fortum - bleken meer dan 8 van de 10 advertenties een of andere vorm van greenwashing te bevatten.
"De verbranding van olie, gas en kolen is schadelijk voor onze planeet en voor onze gezondheid. De verantwoordelijkheid van de fossiele industrie in de klimaatcrisis is bewezen", besluit Joeri Thijs. "Het is volstrekt onaanvaardbaar dat er nog steeds reclame voor gemaakt kan worden. De Belgische regering heeft de bestrijding van greenwashing in haar regeerakkoord opgenomen. Het is nu tijd om dit waar te maken.”
Noten:
[1] Voor meer informatie over het Europees burgerinitiatief, Ban Fossil Fuel Advertising and Sponsorships: https://stopfossielereclame.be/. Een Europees burgerinitiatief (of ECI) is een petitie die officieel wordt erkend door de Europese Commissie. Als een ECI één miljoen geverifieerde handtekeningen bereikt binnen de toegestane tijd, dan is de Europese Commissie wettelijk verplicht om te reageren, en kan ze overwegen om de eisen in Europese wetgeving om te zetten.
[2] Belgische ngo’s die zich al achter het Europees burgerinitiatief scharen: Grootouders voor het Klimaat, Youth for climate,Inter-Environnement Wallonie, CNCD, Bond Beter Leefmilieu, Medecins du monde, Ineos will fall, Fietsersbond, Gang vieux en colère, Gauche écologie. Overige Europese ngo’s: ActionAid, Adfree Cities, Air Clim, Avaaz, Badvertising, BoMiasto.pl, Client Earth, Ecologistas en Acción, Europe Beyond Coal, FOCSIV, Food and Water Action Europe, Friends of the Earth Europe, Fundación Renovables,Global Witness, New Weather Institute Sweden, Plataforma por un Nuevo Modelo Energético, RAP, Reclame, Fossielvrij, ReCommon, Stop Funding Heat, STPC, Zero
[3] Words vs. Actions volledig verslag hier. Het onderzoek beoordeelde meer dan 3000 advertenties gepubliceerd op Twitter, Facebook, Instagram en Youtube sinds de lancering van de Europese Green Deal in december 2019 tot april 2021. De zes geanalyseerde bedrijven zijn Shell, Total Energies, Preem, Eni, Repsol en Fortum.