Koopkrachtplakkaat

EnergieplakkaatC

173646265 10222054268599783 1356797931624160070 n

Delen van artikels

 

ACV sterk ongerust over lot van medewerkers in de handelssector

De sociale partners hebben gisterenavond in de Nationale Arbeidsraad van het kabinet Dermagne de eerste toelichting gekregen over het wetsontwerp rond nachtarbeid in de e-commerce. Dit ter voorbereiding van het NAR-advies over dit ontwerp. Het is duidelijk dat de regering slaafs blijft ingaan op de wensdroom van de e-commerce lobby om nachtarbeid eenzijdig, zonder enig overleg, gedurende 18 maanden te kunnen opleggen aan de werknemers.

In België is nachtwerk verboden, behoudens uitzonderingen. De negatieve impact op de gezondheid werd immers al meermaals aangetoond. Nachtwerk veroorzaakt slaapstoornissen, cardiovasculaire en psychische aandoeningen en ontwricht het sociale leven. Sinds 2008 beschouwt het CIRC (internationaal centrum voor kankeronderzoek) ploegenarbeid ‘s nachts als mogelijk kankerverwekkend voor de mens. Vanuit de regering wordt dit in de arbeidsdeal vergoeilijkt door te spreken van ‘laatavondwerk’, te onderscheiden van het ‘echt nachtwerk’. Alsof mensen die tot middernacht werken om middernacht in hun bed liggen. En alsof er geen wetenschappelijke evidentie is dat ook dergelijke shifts schadelijk zijn voor de gezondheid.  Zeker wanneer het nog eens wordt gecombineerd met onregelmatige arbeidstijden, wat een groot risico is bij niet-onderhandelde nachtarbeid. 

De deregulering van de e-commerce zal bovendien ook een impact hebben op de arbeidsvoorwaarden van de huidige werknemers in de klassieke detailhandel. De e-commerce vormt de traditionele handel voor een deel om tot kleine depots voor goederen die via het internet werden aangekocht. Daardoor stijgt de druk om de werktijden te verlengen, atypische werktijden in te voeren (avond- en weekendwerk) om de leveringen vanuit de fysieke magazijnen te organiseren.

Ergerlijk is hoe politici de e-commercelobby blijft napraten, dat de weigering van de vakbonden om over nachtarbeid te praten, de oorzaak is van de vermeende achterstand van de e-commerce in België.  De werkelijkheid is dat bedrijven overleg altijd hebben ontweken.  En dat daar waar bedrijven het wel op de onderhandelingstafel hebben gelegd, ook akkoorden tot stand zijn gekomen.  De distributiesector heeft door een gebrek aan strategisch vermogen en innovatiekracht, veel te laat heeft beseft wat het potentieel is van de e-commerce.  En heeft daardoor de trein onherroepelijk gemist.