Persbericht ACV
Brussel, 16 mei 2022
Pak ziekmakend werk aan, niet de ziekgemaakte werknemer
Het ACV reageert vol onbegrip op de halsstarrigheid waarmee de regering de sanctionering van langdurige zieken doorduwt. Zulke pestmaatregelen zijn niet effectief, duwen zieken verder in de miserie, en leiden af van de hoofdoorzaak van een half miljoen langdurig zieken: het niet aanpakken van ziekmakend werk.
Minister Vandenbroucke kondigde vrijdag aan dat in kader van tewerkstellingsbeleid hij doorzet met de financiële sanctionering van langdurig zieken, tegen de adviezen in van experten, patiëntenverenigingen, én het unaniem advies van de sociale partners. Voor het ACV is dit niet meer dan een symbolische pestmaatregel. Onderzoek en buitenlandse ervaringen tonen namelijk aan dat uitkeringssancties eenvoudigweg niet werken om langdurig zieken terug aan de slag te krijgen, integendeel.
Zij willen namelijk zélf terug kunnen werken, en een schijnbaar gebrek aan medewerking aan begeleidingsprocessen is doorgaan het gevolg van obstakels zoals taalbarrières, administratieve problemen, of een precaire situatie. Dreigen met een verlies aan inkomen kan dan ook niet werken, maar ondergraaft het noodzakelijk vertrouwen in het begeleidingsproces, en duwt mensen in een reeds zeer precaire situatie verder in de miserie.
De helft van de gezinnen met een langdurig ziek gezinslid heeft namelijk nu reeds problemen om op het eind van de maand rond te komen, en 40% van hen moet geneeskundige verzorging uitstellen. “Ik kan er niet bij dat een Minister van Volksgezondheid denkt dat het een goede maatregel is om een financiële sanctie op te leggen aan een groep die worstelt om de nodige geneesmiddelen te betalen, en neerbuigend aangeeft dat het ‘maar’ om 2,5% van de uitkering gaat”, stelt Maarten Hermans, ACV-expert welzijn op het werk.
‘De aangekondigde sancties gaan geen langdurig zieke extra naar het werk krijgen, maar ze zijn wél zeer effectief in het wegleiden van het debat van de échte oorzaken van de toename van het aantal langdurige zieken’, aldus Hermans. Deze oorzaken zijn in de eerste plaats het grote aandeel ziekmakende jobs, in combinatie met de vergrijzende beroepsbevolking. ‘Pakweg vijf jaar geleden bewezen politici nog minstens lippendienst aan preventieve maatregelen rond ‘werkbaar werk’. Vandaag lijkt het vooral te gaan over het individueel de zieke werknemer terug naar het werk te krijgen – al dan niet met sancties. Dat is natuurlijk dweilen met de kraan open.’
In hun gedeeld advies in april over de re-integratie van langdurig zieken op werk wijzen de sociale partners niet enkel de sanctionerende aanpak af, maar stellen dan ook vast dat hoewel er zeker positieve hervormingen op tafel liggen, deze onvoldoende zijn in het licht van de enorme uitdaging van de instroom in langdurige ziekte. De sociale partners roepen de regering dan ook op om gezamenlijk juist extra in te zetten op verdere preventieve maatregelen.
Een van die positieve hervormingen die op tafel ligt, is bijvoorbeeld het stilleggen van de ontslagmachine, waarbij de re-integratieprocedure misbruikt werd om zieke werknemers aan de deur te zetten. Hier hamerde het ACV van bij de invoering in 2016 op, en we zijn blij dat nadat voldoende druk en ook het Rekenhof dezelfde analyse maakte, dit misbruik er nu uit zal gaan.
Net zoals tegen de ontslagmachine, zal het ACV zich ook blijven verzetten tegen de sanctionering van langdurig zieken. Het is enkel de cynische vraag hoeveel jaar de politiek deze keer halsstarrig zal volhouden met haar problematisch beleid, tot ook deze maatregel zal teruggedraaid worden.
Meer informatie: Maarten Herman, ACV expert welzijn, 0494 10 84 42
Met vriendelijke groet,
David Vanbellinghen, ACV Pers- en informatiedienst
0477 37 88 17
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
www.hetacv.be