Sinds zaterdagavond voeren de loodsen aangesloten bij de ACOD actie. Dit leidt tot aanzienlijke vertragingen voor schepen in op- en afvaart naar en van de Belgische havens. Hoewel verschillende werkgeversorganisaties en opiniemakers deze acties afdoen als opkomen voor het 'eigenbelang' van de al 'verwende loodsen', zijn de beweegredenen van de ACOD-loodsen heel anders.
Inhoud van het Optimalisatieplan
Op 4 maart 2016 sloot Ben Weyts een tweeledig akkoord met de corporatistische verenigingen van loodsen en de representatieve liberale en katholieke vakbonden. Het akkoord voorzag onder meer in aanpassingen van vergoedingen voor het beloodsen van schepen door het Deurganckdok (voor de rivierloodsen) en waren er toezeggingen om de 'multivalentie' te onderzoeken. Nu zijn er immers 4 loodsenkorpsen die elk in hun eigen water actief zijn. Multivalentie zou het mogelijk maken dat een loods verschillende wateren beloodst, waardoor ook een loodswissel overbodig wordt. In ruil voor dit akkoord moest wel 15% bespaard worden bij de DAB Loodswezen. Dit alles zou gerealiseerd worden via het zogenaamd 'optimalisatieplan'.
ACOD ging niet akkoord
De ACOD tekende dit akkoord niet. Deze zware inlevering zal leiden tot een stuk harder werken met minder personeel. In de context van de verhoging van de pensioenleeftijd en de onzekerheid over het dossier van de zware en belastende beroepen, zag de ACOD dit niet zitten. Onze eis voor werkbaar werk op latere leeftijd en een eindeloopbaanregeling die hieraan kon beantwoorden, werd niet of onvoldoende gehonoreerd. Men voorzag voor de loods wel een regeling waardoor hij vanaf 60 jaar zo'n 15% minder hard kan gaan werken. Maar door de besparing die moet gerealiseerd worden, zou diezelfde loods tot aan zijn zestigste wel eerst 15% harder moeten werken. Daardoor wordt het effect van de voorgestelde eindeloopbaanmaatregel volledig uitgevlakt.
Minister Weyts vond het onbelangrijk om ook een akkoord met ACOD te hebben en sloot dus de onderhandelingen af.
Minister Weyts keert op z'n stappen terug
Het dossier 'Optimalisatie' stond afgelopen maandag op de agenda van het sectorcomité. Men had er echter, na een korte actie van de rivierloodsen, de multivalentie tussen rivier- en Schelde uitgehaald. En als klap op de vuurpijl werd door minister Weyts de extra werving van 8 rivierloodsen dit jaar toegezegd. Terwijl in het fameuze plan werd afgesproken dit jaar zeker voor geen enkele van de vier korpsen te werven om op termijn de 15% te bereiken.
Geen ruimte voor alternatieve oplossingen
Overigens bevat het hele Optimalisatieplan een aantal onevenwichten en maatregelen die onaanvaardbaar zijn. De ACOD stelde maandag voor het Optimalisatieplan voorlopig van de agenda te halen, in afwachting van de beslissing omtrent zware en belastende beroepen. Ondertussen konden de ongerijmdheden in het plan besproken worden en opgelost. Onze loodsen steunden ons voorstel van aanpak en nemen dus massaal deel aan de huidige actie.
De kabinetchef van minister Weyts besloot echter tijdens het sectorcomité om 'op korte termijn' de zaken verder te bespreken en sloot de gesprekken. Hij deed een voorzichtige poging om te vragen de actie voorlopig op te schorten, maar daar kon er bij geen enkele partij sprake van zijn.
Politieke spelletjes
Dinsdag viel er zowel bij het liberale VSOA als bij het katholieke ACV-Transcom een uitnodiging van het kabinet Weyts (voor vrijdag 31 maart 2017) in de bus. De ACOD kreeg tot op heden nog geen uitnodiging. Een vreemde taktiek voor een minister die er de laatste weken prat op gaat tot oplossingen te kunnen komen door alle betrokken partijen samen aan tafel te brengen.