De tijd staat niet stil. Van de nieuwe iPhone wordt verwacht dat hij jou zal herkennen als hij jou ziet, jouw iris zal scannen en een extra laag bovenop de werkelijkheid zal leggen (wie het interesseert kan het hier nalezen). Leve de vooruitgang!
Maar ergens in een tussenlaag in die werkelijkheid gebeuren er nog andere dingen die de media niet halen.
Zoals George (72), 3 maanden geleden werd plots zijn telefoon en internet afgesloten wegens een te laat betaalde rekening die naar het verkeerde adres werd gestuurd. George en mijn collega gingen door de hel om dat recht te trekken.
Nu vraagt George me al 2 weken om eens naar zijn telefoon te kijken, er lukt iets niet.
Vandaag maakte ik eindelijk tijd voor hem. GSM netjes in een hoesje, in de originele verpakking, handleiding erbij, samen met de verpakking van de SIM-kaart (die had hij al zelf in de telefoon gestopt). Of ik eens kan kijken hoe hij daarmee zijn mails kan lezen.
Natuurlijk, snel even de instellingen aanpassen en klaar. Dacht ik. Ik krijg geen internetverbinding.
'Kan je er wel mee bellen?'
'Nee, dat lukt ook niet.'
'Er staat toch geld op hé.'
'Jaja, ik kocht die SIM-kaart met €15 belwaarde.'
'Ah, maar die moet je nog activeren. Kijk, op het kasticket staat een code die je moet SMS'en.'
Natuurlijk, snel even dat SMSje sturen en klaar. Dacht ik. Ik krijg het niet verzonden.
Dan maar het nummer bellen dat op het ticket staat.
'Druk 1 voor Nederlands.'
'1.'
'Om uw simkaart te activeren, surf naar www.carrefour.eu/mobile.'
'Hu? Wat? Surfen? Ik probeer jou te bellen??'
Natuurlijk, snel even registreren en klaar. Dacht ik. George heeft thuis geen internet meer. Dus doe ik dat even.
Na het invullen van de gegevens viel m'n mond opnieuw open. George moet nu geduldig wachten op een brief die hem per post wordt bezorgd. Daarin zal hij kunnen lezen hoe hij zijn nummer kan activeren. Online natuurlijk, dat spreekt voor zich.
Ik durf al niet te denken aan welke stappen hij nog zal moeten nemen. Waarschijnlijk kan ik het toch niet verzinnen. Een irisscan misschien?
Intussen weet ik dat operatoren verplicht werden om SIM-kaarten te laten identificeren. Dat moet er voor zorgen dat de overheid van elk nummer weet wie het gebruikt. Zodat bijvoorbeeld telefoontjes tussen terroristen niet meer anoniem kunnen. Maar bij die verplichting voor operatoren hoort blijkbaar niet de plicht om het ook voor iedereen mogelijk te maken. Gelukkig zorgen de meeste operatoren daar wel voor.
- Carrefour biedt dus geen alternatief voor het online identificeren.
- Proximus legt in een filmpje de mogelijkheden uit. Een elektronische ID-lezer, een app, een familielid met My Proximus, een online betaling, ... Wie de moed heeft om het filmpje helemaal uit te zitten, hoort na 2,5 minuut de optie om langs te gaan in de winkel.
- Base, Jim Mobile, Lycamobile, Orange, Ortel Mobile (Aldi) en Telenet bieden meteen aan om langs te gaan in één van hun winkels.
Half juni moet ook iedereen die ook al veel langer een prepaidkaart gebruikt, zich geïdentificeerd hebben. Indien niet zal de kaart onbruikbaar gemaakt worden tot de identificatie rond is. Ik hou mijn hart vast. Hoeveel mensen zullen dan plots niet meer kunnen bellen en niet weten wat er aan de hand is?
Maar, terug naar de nieuwe iPhone. Die zou een totaal schermformaat van 5,8-inch krijgen, waarvan 5,2-inch gebruikt kan worden!
Leve de vooruitgang. Voor wie kan volgen tenminste.
Bron: http://www.dezuidpoortgent.be/dialoog/iphone-8-krijgt-3d-camera-gezichtsherkenning-en-ar/