Koopkrachtplakkaat

EnergieplakkaatC

173646265 10222054268599783 1356797931624160070 n

Delen van artikels

Reactiedag ACOD

ACOD Spoor roept op tot staking op 10 oktober 2017

Reeds meer dan een jaar investeren we volop in een sociaal overleg dat helaas verlamd wordt door de afbraakpolitiek van deze regering. ACOD Spoor volgt hierbij het actieplan van ACOD intersectoraal in het najaar die zullen starten bij de hervatting van de werkzaamheden in de regionale parlementen eind september, gevolgd door een 'reactiedag' op 10 oktober. Om alle spoorwegmensen de kans te geven hieraan deel te nemen, wordt er een 24-urenstaking aangekondigd vanaf maandag 9 oktober om 22 uur tot dinsdag 10 oktober om 22 uur. Wij bieden onze verontschuldigingen aan de reizigers die geconfronteerd worden met de acties.

De toekomst van de Belgische spoorwegen als openbare dienst in functie van sociaal en ecologisch gewin is essentieel. We moeten dit duidelijk maken. De regering Michel dwingt ons tot deze acties. We hadden het graag anders gezien.
Ludo Sempels, voorzitter Vlaamse ACOD Spoor: "Deze regering waardeert de geleverde inspanningen niet. Regeringspartijen doen denigrerend over de inzet van het personeel en zetten bewust een beeldvorming van profiteurs en prutsers op. Personeelstekorten en de daaraan gekoppelde toenemende werkdruk, operationele problemen door de drieledige structuur, ... de regering heeft er geen oor naar en praat uitsluitend over 'minimale dienstverlening'. Het personeel zegt duidelijk: "reizigers willen een maximale dienstverlening!".

De recente uitspraken van regeringsleden over privatisering van de spoorwegen heeft de gemoederen opgehitst terwijl vakbondsverantwoordelijken het sociale dialoog alle kansen wilden geven.
Ludo Sempels: "Men vindt het blijkbaar belangrijker om ouderwetse ideeën als liberalisering en privatisering van het spoorwegnet uit de stal te halen. Er wordt duidelijk een bewuste afbraakpolitiek gevoerd om deze achterhaalde visie maatschappelijk aanvaardbaar te maken. De desastreuze toestand van het Britse spoor symboliseert meer dan ooit het mislukt ideaal van liberalisering en privatisering van een spoorwegnet. De Britse reiziger is het grondig beu geworden en eist samen met het personeel een nationalisering van de Britse spoorwegen. Nu, het spoorwegpersoneel durft wel outside the box denken en ijvert voor een kostenbesparend, efficiënt en transparant spoorbedrijf in dienst van de reizigers: de eenmaking van de Belgische spoorwegen is de enige manier om dit te bekomen. Spoorwegspecialisten bevestigen dit keer op keer."

Deze regering weigert bovendien een volwaardig overleg aan te gaan rond werkbaar werken en zware beroepen.
Ludo Sempels: "Het is onbegrijpelijk dat nachtdiensten, ongezonde arbeidsomstandigheden, zware fysieke en psychologische arbeid niet erkend worden als zwaar beroep. Het personeel wordt daarentegen geconfronteerd met langer werken. Gelooft men nu echt dat het personeel dit aanvaardt? Geef ons de pensioenvoorwaarden van de parlementairen en we spreken er opnieuw over."