Ter gelegenheid van het bezoek van de Nederlandse CEO, organiseerden de werknemers van Sanoma vandaag een symbolische actie. Na twee maanden van onduidelijkheid, vragen zij meer duidelijkheid en een correcte sociale omkadering. De werknemers hebben het gevoel dat ze bij het vuil worden gezet. Met vuilzakken en slogans toonden ze hun ongenoegen aan de directie.
De werknemers van het mediabedrijf Sanoma kregen op 16 januari de boodschap dat het bedrijf een grondige herstructurering zou doormaken. Sanoma – bekend van de magazines zoals Flair en Libelle – heeft de intentie de vrouwenbladen uit het portfolio te verkopen aan Roularta. De redacties van de Home & Deco bladen kunnen blijven, maar slechts als kleine Belgische tak van het veel grotere Sanoma Nederland. Voor de overige 96 werknemers, werd een intentie tot collectief ontslag aangekondigd. We vinden die werknemers vooral in de ondersteunende diensten.
De werknemers van Sanoma grepen het bezoek van de Nederlandse CEO aan om te protesteren tegen de gang van zaken. Na twee maanden blijven er erg veel onduidelijkheden.
Voor de werknemers die hun job behouden, blijven heel wat vragen onopgelost over de toekomst van het bedrijf. Zij willen weten welk perspectief hen geboden wordt en op welke manier de directie zekerheden kan bieden.
Voor de werknemers die betrokken zijn in de deal met Roularta, blijven heel wat heikele punten onopgelost. Roularta blijkt voorlopig niet bereid werkzekerheid te bieden aan de werknemers die overgaan, noch lijken ze bereid de loon- en arbeidsvoorwaarden te garanderen door alles te inventariseren en in een CAO.
Voor de 96 werknemers die deel uitmaken van de intentie tot collectief ontslag, deed de directie een aantal voorstellen. Die voorstellen zijn vooralsnog ontoereikend voor de betrokken werknemers.