Het doel van deze campagne is, in het vooruitzicht van de , voor de toekomst van ons land enorm belangrijke nationale verkiezingen van mei 2019, op verschillende manieren willen we vooraf in te spelen op het publieke debat, met een verbindende campagne gericht op communicatie én mobilisatie.
Doelstelling
Men wil thema's waar mensen écht van wakker liggen meer centraal stellen. Eerlijk de balans opmaken van deze regeringen. Creëren ze een samenleving van ieder-voor-zich? Men wil ingaan tegen het dogma dat er geen alternatief is, door in de communicatie duidelijk te maken dat het wel degelijk anders kan. - Mensen en verenigingen verbinden die van de volgende regering een verbindend, ecologisch en sociaal beleid vragen.
Inhoud: - Rode draad wordt het artikel 23 van de Belgische Grondwet. Zo brengen we 'het recht op een menswaardig bestaan' onder de aandacht, als een gegarandeerd grondrecht in plaats van zweverige eisen. Dit artikel is concreet en breed tegelijk.
Artikel 23: - Ieder heeft het recht een menswaardig leven te leiden. (...) Die rechten omvatten: - 1° het recht op arbeid en op de vrije keuze van beroepsarbeid (...) alsmede het recht op informatie, overleg en collectief onderhandelen; - 2° het recht op sociale zekerheid, bescherming van de gezondheid en sociale, geneeskundige en juridische bijstand; - 3° het recht op een behoorlijke huisvesting; - 4° het recht op de bescherming van een gezond leefmilieu; - 5° het recht op culturele en maatschappelijke ontplooiing.
Werkwijze
De campagne zal thematisch werken, met telkens een analytische nota per thema (door betrokken academici en met input van organisaties) die inhoudelijk meer onderbouw en diepgang voorziet.
Wie?
- Federaal De campagne wordt gedragen door organisaties uit het Noorden en het Zuiden van het land. Het initiatief ligt bij Hart boven Hard en TAMTAM:
o TAMTAM (campagnetamtam.be) is een campagne die in 2018 al heel wat ruchtbaarheid kreeg in Franstalig België, door thema's te agenderen met sterke communicatietools en gerichte perscommunicatie. Ontstaan in de schoot van burgerbeweging Tout Autre Chose, wordt TAMTAM gedragen door grote middenveldorganisaties uit Brussel en Wallonië.
o Hart boven Hard verbindt als beweging burgers en organisaties sinds 2014, rond hun zorg om een verhardend beleid en hun alternatieven voor morgen.
Methode
- Communicatie & mobilisatie o Sprekende info-filmpjes (NL+FR) per thema, gerealiseerd met een professioneel bureau (zie eerder voorbeeld rond 'arbeid'), breed deelbaar door alle partners.
o Gerichte perscommunicatie en doorgedreven gebruik van sociale media om verder te reiken dan de usual suspects en een brede groep mensen te sensibiliseren en te bewegen.
o Mobilisatiemomenten, debatavonden, ludieke acties... van partners per thema.
o Spelen met het cijfer 23, als een herkenbaar symbool (vb. huisnummer-actie?)
- Verbindend Deze campagne wil niet in de plaats komen van de eigen campagnes van organisaties, maar ze duidelijker verbinden en extra versterken. o Verbindend communiceren en mobiliseren Steunende organisaties spreiden het communicatiemateriaal mee en gaan ermee aan de slag volgens eigen mogelijkheden. Ze mobiliseren mee voor de sleutelmomenten.
o Stempel 23 We denken aan één stempel (met het cijfer 23?) die opduikt op eigen campagnebeelden van verschillende organisaties, om verbinding tussen verschillende sectoren zichtbaar te maken.
- Coördinatie Een coördinatievergadering met een 10-tal vertegenwoordigers uit verschillende sectoren en beide landsdelen stuurt de campagne, inclusief academici voor de inhoudelijke onderbouw.
- Druk zetten naar de verkiezingen Tussen maart en mei 2019 bouwt de campagne intensiever op naar een apotheose waar de thema's opnieuw verbonden worden, met een grote studiedag, een mobilisatie-actie en een brede manifestatie. Hopelijk kan dit voor verschillende organisaties een gemeenschappelijk orgelpunt zijn van ook hun eigen campagnes. Missie is een concrete eis rond Artikel 23, al dan niet aangevuld met één gefundeerd voorstel per onderdeel van Artikel 23 voor de volgende regering.
Kalender
- Thematische aanloop Binnen het kader van Artikel 23 spreiden we enkele thematische blokken uit. Partnerorganisaties communiceren mee en kunnen kiezen op welk blok(ken) ze extra inzetten in hun eigen werking: o September - Oktober 2018: Ongelijkheid en armoede
September: lancering filmpjes §
Oktober: gedecentraliseerde mobilisatie rond de Dag van Verzet tegen Armoede op 17 oktober, link met lokale verkiezingen.
November - December 2018: Ecologie § November: lancering filmpjes § December: brede mobilisatie voor de manifestatie voor COP 24, begin december. § (Wellicht) opstart van een langere actie rond eco-divestment: 'move your money'
December - Januari 2018/2019: Fiscaliteit § December: lancering filmpjes § Januari: kleinere acties nav o.a. CEO Jackpot Day, begroting 2019, etc. o Februari - Maart 2019: Antiracisme §
Februari: lancering filmpjes § Maart: mobilisatie voor manifestatie rond de Internationale Dag Tegen Racisme
o Extra december: Tina & Tamara-kerstrevue: een reizende humoristische eindejaarshow met artiesten langs theaterzalen, los gevoed door de thema's van Artikel 23: 10/12 Arenberg
Antwerpen, 11/12 Vooruit Gent, 12/12 Kaai Brussel, 15/12 Scala Kortrijk, 16/12 C-Mine Genk, 18/12 Schouwburg Leuven.
- Verbindende apotheose:
o Zaterdag 30 maart 2019: Studiedag We maken de balans op van de maatschappelijke evoluties en de beleidsmaatregels die verband houden met de centrale thema's van de campagne, én laten experten aan het woord die aangeven dat een ander beleid en een andere samenleving mogelijk is. Kortom: de campagne inhoudelijke geloofwaardigheid geven. o April 2019: Mobilisatie-actie In de periode tussen de studiedag en de manifestatie mikken we op een simpel actiemodel waarmee leden, militanten en sympathisanten van alle betrokken organisaties concreet aan de slag kunnen. Zo gaan we rond de inhoud van de campagne het gesprek aan met burgers, en scharen we zoveel mogelijk burgers achter de inhoud van de campagne. o
Zondag 12 mei 2019: Manifestatie Een brede nationale manifestatie in Brussel waarmee we massaal aangeven dat de volgende regering een andere richting moet inslaan. Met het brede maatschappelijke middenveld en een grote groep ongebonden maar bezorgde burgers.
Engagement organisaties
Het succes van deze campagne zal afhangen van de steun van grote en minder grote organisaties. Een organisatie die de campagne steunt engageert zich om: - iemand af te vaardigen naar de Algemene Vergaderingen (september 2018, januari 2019). - communicatiemateriaal van de campagne te verspreiden. - te mobiliseren rond de gemeenschappelijke momenten. - de eventuele eigen campagne te 'bestempelen' met het artikel 23. - naar vermogen financieel bij te dragen.
Verder heeft elke organisatie die de campagne steunt ook de kans om: - deel uit te maken van de coördinatievergadering. - input te geven voor de analytische nota die de inhoudelijke basis vormt voor elk van de thema's.
Volgende vergadering van Hart boven Hard : zaterdag 22 september van 11 tot 17 uur, in het KASK, Pasteurlaan in Gent. (op ongeveer 1500 m van het Station Gent Sint-Pieters.
Allen daarheen !
Bron: nieuwbrief van Hart boven Hard
PS. LEF-FGE steunt deze campagne en roept zijn leden en sympathisanten op om zich hiervoor in te zetten.