Koopkrachtplakkaat

EnergieplakkaatC

173646265 10222054268599783 1356797931624160070 n

Delen van artikels

Luchthaveninspectie - Minister Bellot volgt aanbevelingen onderzoekscommissie niet

 

Na maandenlange windstilte werden de vakbonden voor het luchthavenpersoneel op 2 oktober eindelijk uitgenodigd door het kabinet Bellot om over het statuut en de werking van de luchthaveninspectie te spreken. Uiteraard keek de ACOD Telecom-Vliegwezen erg uit naar dit overleg. Onze verbazing en verontwaardiging was dan ook enorm toen we te horen kregen dat minister Bellot de luchthavenbeveiliging verder in handen wil laten van de private luchthavenuitbater. Hij wakkert het zo reeds bestaande belangenconflict nog verder aan – totaal onverantwoord na de aanslagen van 22 maart 2016.

 

Uit de aanbevelingen van de onderzoekscommissie Terroristische Aanslagen bleek dat veiligheid op de luchthaven moet primeren op de economische belangen. Voorts ondersteunt de commissie de eis om een intensiever en versterkt structureel overleg met het luchthavenpersoneel. De uitreiking van badges wordt bovendien best bij één federale overheidsdienst gecentraliseerd en de luchthaveninspecteurs worden best aangestuurd worden door de overheid.

 

Minister Bellot legt die aanbevelingen in de praktijk naast zich neer. Hij bewijst enkel lippendienst aan de veiligheid op de luchthaven. Ook zet hij totaal niet in op overleg met de vakbonden van de luchthaveninspecteurs over de verhoging van de veiligheid op de luchthaven en over een veiliger manier van werken voor het personeel.
Wat betreft de situatie van de uitreiking van de badges of de "illegale" situatie van de controlekamer, bleef het tijdens het gesprek aan de kant van het kabinet van minister Bellot angstvallig stil. Men beperkte zich tot "Brussels Airport Company is ermee bezig". Daarmee moeten de passagiers en het personeel het dan doen.

 

Het meest opmerkelijke standpunt van het kabinet tijdens ons gesprek had betrekking op de luchthavenbeveiliging. Dat wil het kabinet immers uit handen te geven en aan Brussels Airport Company (BAC) te schenken. Het kabinet schermde nog wel met een versterking van het Directoraat-generaal van de Luchtvaart (DGLV) en de nodige controles, maar dat is voor ACOD Telecom-Vliegwezen onvoldoende. Luchthavenbeveiliging is een overheidsopdracht. Het DGLV is aangewezen dienst om dit te organiseren. Luchthavenuitbater (BAC) en beveiliger kunnen niet dezelfde zijn.

 

ACOD Telecom-Vliegwezen vraagt zich af of de onterecht uitgereikte badges, de onveilige wapenafhandeling of de anonieme testen die de zwaktes aantonen van bepaalde aspecten van de beveiliging niet voldoende zijn om te ageren vanuit de overheid. Wachten we weer op een vernietigend Europees rapport, eer deze regering de luchthavenbeveiliging serieus neemt? Elke passagier en elk personeelslid verdient dit!