Persbericht van de 3 vakbonden - 28 februari 2019. Op de vooravond van de vertrekken voor de carnaval vakantie, is er een artikel verschenen in HLN dat bekendmaakt dat een geheime passagier erin geslaagd is, in oktober 2018, om de security op de luchthaven van Zaventem te slim af te zijn met een valse explosieve riem. De vakbondsorganisaties betreuren dat de veiligheid van de passagiers en de werknemers op de tweede plaats komt na het winstbejag.
Dit feit, 6 maanden oud, illustreert een veiligheidsprobleem, zowel voor de passagiers als de werknemers van de luchthaven, in het bijzonder de veiligheidsagenten zelf. De afgevaardigden, die deze ochtend gecontacteerd werden, betreuren deze situatie: « maar helaas, verbaast ons dit niet. Op de luchthaven wordt de veiligheid op de achtergrond geplaatst. Sedert jaren wil Brussels Airport Company (BAC) het onderste uit de kan halen. BAC legt de nadruk op de verbetering van de belevenis van de klant (customer experience) door zo weinig mogelijk te betalen ».
Zoals in zoveel sectoren, brengt deze logica van onophoudelijk winstbejag de veiligheid van eenieder in het gedrang.
De veiligheidsagenten zijn vaak onderbemand, de werkdruk neemt steeds meer toe en het loon is onvoldoende aantrekkelijk. Dit zorgt voor een belangrijk personeelsverloop. « De werkdruk is te hoog, de agenten vetrekken, en met hen ook de ervaring ! Nieuwe agenten komen in de plaats, maar er is tijd nodig om hen te vormen. Uiteindelijk wordt eenieder hierdoor in gevaar gebracht : de passagiers en de werknemers op de luchthaven ».
De vakbonden vragen dat er dringend maatregelen worden genomen om de veiligheid van de passagiers en de werknemers op de luchthaven te verzekeren. Het niet-detecteren van de riem in oktober 2018 toont aan dat op het gebied van veiligheid, ondanks de belangrijke geavanceerde technologische vooruitgang, het eigenlijke werk, uitgevoerd door de mensen, van fundamenteel belang blijft. En de kwaliteit van dit werk samen met het behoud van de gekwalificeerde opgeleide agenten onveranderd hand in hand dient te gaan met een verlaging van de druk, een beter evenwicht tussen de veiligheid en de diensten naar de klanten toe en de herwaardering van de lonen.