Brussel 8 januari 2020 - Op 1 januari trad het nieuwe Vlaamse taxidecreet in werking. Uber grijpt deze wijziging aan om zijn activiteiten uit te breiden naar Leuven. Tot nu was Uber alleen actief in Brussel. Uber veroorzaakt extra verkeer en luchtvervuiling. Bovendien lokt het bedrijf mensen weg van het openbaar vervoer. Bond Beter Leefmilieu vraagt Uber om meteen schoon te starten door te kiezen voor 100% elektrische voertuigen en samen te werken met openbaar vervoer in plaats van te concurreren.
Laurien Spruyt, beleidsmedewerker mobiliteit van Bond Beter Leefmilieu: “Wij werken samen met Antwerpen, Leuven en Gent aan de vergroening van de taxisector. Uber dreigt de geleverde inspanningen voor een betere luchtkwaliteit onderuit te halen. Het bedrijf kan specifiëren welke wagens het opneemt in de app en welke niet. Wij vragen Uber om alleen elektrische voertuigen op te nemen in de app en er zo voor te zorgen dat zijn activiteiten de luchtkwaliteit in onze steden niet verder verslechteren. Daarnaast moet Uber - net als in Londen - chauffeurs financieel ondersteunen bij de overschakeling naar emissievrije modellen en moet het binnen de sociale wetgeving opereren. We vragen aan de steden om hun lokale reglementen aan te passen opdat Uber geen vrij spel krijgt om luchtvervuiling en files te veroorzaken.”
Uber veroorzaakt luchtvervuiling
Volgens onderzoek van de Europese mobiliteitsorganisatie Transport & Environment in landen waar het taxibedrijf al actief is, creëert Uber wel degelijk extra verkeer en vervuiling. Sinds de komst van Uber in Londen, de grootste Europese markt, zijn ritten met traditionele taxi’s en Uber-diensten met ongeveer 25% toegenomen. Dit komt sterk overeen met de stijging van de totale CO2-uitstoot met 23% voor de traditionele taxi’s en Uber-diensten samen in het VK in dezelfde periode. Om te vermijden dat Vlaanderen ook met de negatieve gevolgen van Uber te maken zal krijgen, heeft Bond Beter Leefmilieu zich aangesloten bij de internationale campagne #TrueCostOfUber.
Meer informatie
> Het onderzoek van Transport & Environment