white sheet action 2020                              More...

Delen van artikels

Vanaf 2021 mogen nieuwe auto’s die verkocht worden in de Europese Unie (gemiddeld) maximaal 95 gram CO2 per kilometer uitstoten. Met die maatregel – die in 2025 en 2030 verder wordt verstrengd – wil Europa de auto-industrie verplichten om klimaatvriendelijkere wagens te produceren. Autobouwers die de uitstootnormen overschrijden, zullen fikse (miljarden-)boetes moeten betalen.

Redden elektrische wagens de meubels?

Vandaag weten we dat geen enkele constructeur deze norm zal halen. Integendeel, sinds vorig jaar is de CO2-uitstoot van wagens opnieuw gestegen. Dat komt onder meer door het succes van SUV’s, die zwaarder zijn en dus meer uitstoten. Het dieselschandaal (Dieselgate) bij Volkswagen zorgde dan weer voor een vernieuwde populariteit van benzinemotoren. En een benzinemotor stoot nog altijd meer uit dan een vergelijkbare dieselmotor.

En dus wordt veel heil verwacht van elektrische wagens. Op korte termijn (2025) moeten zij zorgen voor een belangrijke vergroening van de mobiliteit en een aanzienlijke daling van de Europese CO2-uitstoot. In de EU neemt transport immers 30 procent van de totale uitstoot voor zijn rekening. 72 procent daarvan komt van het wegvervoer.

Lees volledig artikel - klik hier -