De lage-emissiezones liggen de laatste maand stevig onder vuur. Het is volgens de tegenstanders niet sociaal om de meest vervuilende wagens uit het stadscentrum te weren zonder goed functionerend openbaar vervoer. Toch is het belangrijk om snel maatregelen voor gezonde lucht te treffen. Daarom roepen Bond Beter Leefmilieu en Greenpeace de overheid op om de autoproducenten - net als in Duitsland - een bijdrage te laten leveren aan het luchtkwaliteitsbeleid, die kan dienen als financiering voor meer sociale correcties bij lage-emissiezones en een beter openbaar vervoer.
In België sterven jaarlijks 10.000 mensen vroegtijdig door slechte luchtkwaliteit. De luchtkwaliteit in zes op de tien Belgische scholen is zorgwekkend tot problematisch. De auto-industrie is daarvoor in belangrijke mate verantwoordelijk: wagenbouwers hebben bewust schone technologie achtergehouden. Door hun gesjoemel rijden in Europa 51 miljoen Euro 5- en 6-dieselwagens rond die in realiteit meer vervuilen dan op papier. In België zijn dat er 2,3 miljoen.
Bond Beter Leefmilieu en Greenpeace roepen de overheid daarom op te onderzoeken hoe ervoor gezorgd kan worden dat de autofabrikanten een stevige financiële bijdrage leveren aan het luchtkwaliteitsbeleid. Deze bijdrage kan naar een fonds gaan voor bijvoorbeeld meer sociale correcties rond de LEZ en het beter uitbouwen van openbaar vervoer en emissievrije gedeelde mobiliteit.
Dieselgate
“Autoconstructeurs verkozen winst boven de gezondheid van mensen, zoals aan het licht kwam bij Dieselgate. Dat vertaalt zich in slechte luchtkwaliteit overal in Europa. Onze ministers mogen de belangrijkste bron van giftige lucht niet langer door de vingers zien. Zij moeten de autofabrikanten opleggen eindelijk een faire bijdrage te leveren aan het opruimen van de schade die zij veroorzaakt hebben”, stelt Laurien Spruyt van Bond Beter Leefmilieu.
In Duitsland stemde de auto-industrie in met een bijdrage van 250 miljoen euro aan een fonds voor gezonde lucht waar steden gebruik van kunnen maken. Vorige week bood Volkswagen voor het eerst compensatie aan Duitse eigenaars van gemanipuleerde auto's - tot 830 miljoen euro in totaal - maar in andere getroffen landen, zoals België, deed het bedrijf nog geen vergelijkbaar aanbod.
“Toenmalig minister Schauvliege sprak vlak na Dieselgate stoere taal over het verantwoordelijk houden van Volkswagen. We wachten hier intussen al bijna vijf jaar op. Wij vinden het niet meer dan normaal dat de autofabrikanten ook in ons land nu eindelijk de verantwoordelijkheid opnemen voor hun gesjoemel met onze gezondheid, en centen op tafel leggen voor sterker openbaar vervoer”, besluit Joeri Thijs van Greenpeace.