Koopkrachtplakkaat

EnergieplakkaatC

173646265 10222054268599783 1356797931624160070 n

Delen van artikels

De lagekostenmaatschappij Ryanair wil naar aanleiding van de coronacrisis 3.000 banen schrappen in Europa en heeft in alle landen aan de werknemers gevraagd wat ze willen inleveren. In België verlangt het bedrijf 10% looninlevering van het cabinepersoneel en 20% inlevering van de piloten. “De vakbonden willen aan tafel zitten maar zijn niet bereid om zomaar even gauw alle eisen in te willigen”, onderstreept Hans Elsen, secretaris bij ACV Puls.

“Als Ryanair werknemers wil ontslaan in België, staan wij erop dat de Wet Renault wordt nageleefd”, aldus nog Elsen. “Op basis van onderhandelingen moet dan blijken welke maatregelen kunnen worden genomen”.
Cynisch genoeg koos Ryanair 1 mei, het Feest van de Arbeid, uit om de herstructurering aan te kondigen. In het document ‘Return to work’ legde het bedrijf uit hoe het de activiteiten wil hervatten. Blijkbaar moeten er dus 3.000 jobs sneuvelen, althans volgens het management.
“Ryanair nam in elk land contact op met de vakbonden om verdere gesprekken te voeren. Niet verrassend was dat ze overal inleveringen eisen van de werknemers. Het management wil dat we op een drafje antwoorden op hun eisen, wat niet de bedoeling kan zijn”.

Wetgeving naleven
Hans Elsen: “Wij aanvaarden niet dat er op deze manier wordt gehandeld. Ryanair moet de regels van het spel volgen en zich conformeren aan de wetgeving in elk land. Met de vakbonden willen we ook heel precies weten hoeveel jobs ze in elk land weg willen. Verder willen we zicht krijgen op de precieze motieven om zo diep te willen snoeien”.

De bonden staan open voor een sociale dialoog maar verlangen wel dat Ryanair alle kaarten op tafel legt en cijfers per land presenteert. “Zo kunnen we met kennis van zaken praten over de toekomst van het bedrijf en over de tewerkstelling”.

In België heeft Ryanair, naar aanleiding van de coronacrisis, dankbaar gebruik gemaakt van ons systeem van economische werkloosheid voor zijn cabinepersoneel en piloten. “Zo profiteerde Ryanair dus ook van de steun van de Belgische belastingbetalers”, aldus Elsen. “Spijtig genoeg heeft Ryanair het dossier economische werkloosheid nog altijd niet opgeladen bij de RVA waardoor de tijdelijke werkloosheid niet kan worden uitbetaald. Hierdoor begint de situatie dramatisch te worden voor het cabinepersoneel”.