Europa verzekerde vorig jaar 60 miljard euro investeringen voor de productie van elektrische voertuigen en batterijen, zo blijkt uit een nieuwe analyse. Dat is 19 keer meer dan in 2018. De CO2-reductiedoelstellingen voor auto's in de Europese Unie stimuleerden industrie en regeringen om 3,5 keer meer te investeren in de productie van elektrische voertuigen en batterijen's in Europa dan in China, volgens het rapport van Europese transportorganisatie, Transport & Environment.
Laurien Spruyt van Bond Beter Leefmilieu: “De Europese- en nationale post-Covid-staatssteun aan de getroffen auto-industrie moet voortbouwen op deze investeringen. De steun moet een groen herstelbeleid op gang trekken, door prioriteit te geven aan de productie van elektrische wagens en aan maatregelen die de verkoop van emissievrije wagens aanmoedigen. Dit vooral in de bedrijfs-, taxi- en autodeelvloten.”
Duitsland kreeg het grootste deel van de investeringen toegewezen, namelijk 40 miljard euro. Dit bedrag kwam voornamelijk van de Volkswagen Groep, en van Tesla, die een fabriek in Berlijn aankondigde. Tsjechië kreeg 6,6 miljard euro, ook mede dankzij VW, dat van plan is om tegen 2029 wereldwijd 75 volledig elektrische modellen te produceren. Italië heeft vorig jaar 1,75 miljard euro aan investeringen in elektrische wagens ontvangen van Fiat, terwijl Frankrijk, Zweden en het Verenigd Koninkrijk elk ongeveer 1 miljard euro hebben ontvangen van autofabrikanten. Spanje kreeg bijna 300 miljoen euro van Opel en Kroatië kreeg 80 miljoen euro van Hyundai en Kia.
Laurien Spruyt, beleidsmedewerker mobiliteit bij Bond Beter Leefmilieu: "Een paar jaar geleden stond Europa nog nergens in de race naar een emissievrij wagenpark. Maar de Europese CO2-reductiedoelstellingen zetten de neuzen van overheden en autofabrikanten in dezelfde richting: naar stevige investeringen in elektrische auto’s en batterijen, om eindelijk de kloof met China te dichten. De Europese wetgevers moeten nu alle zeilen bijzetten met maatregelen die ook een groen herstelbeleid na de coronacrisis stimuleren".
De sterke toename van de investeringen in elektrische voertuigen resulteerde in een bloeiende markt voor elektrische auto's. In Europa waren elektrische wagens al goed voor 7% van de omzet in het eerste kwartaal van 2020. Nu de autobedrijven weer opengaan, moeten de wetgevers dat momentum herwinnen door herstelmaatregelen door te voeren zoals leninggaranties en liquiditeitssteun aan fabrikanten die voorrang geven aan elektrische voertuigen. Als er sloopregelingen en aankoopstimulansen worden ingevoerd, moeten deze worden gebruikt om de verkoop van elektrische wagens te stimuleren. Met extra aandacht voor het bedrijfswagenpark en taxidiensten, want die waren goed voor 57% van alle auto's die vorig jaar werden verkocht. De overheid moet ook financiële middelen voorzien om particulieren en bedrijven te helpen bij het installeren van laadinfrastructuur.
Als Europa het voortouw wil nemen op het gebied van elektrische mobiliteit, moeten de Europese wetgevers de shift naar emissievrije wagens versnellen door de CO2-reductiedoelstellingen voor 2030 volgend jaar (in 2021) naar boven bij te stellen. Verschillende Europese lidstaten formuleerden al een uitfaseringsdatum voor wagens met een verbrandingsmotor (Noorwegen 2025, Nederland 2030, Zweden 2030, Denemarken 2030, Frankrijk 2040). Bond Beter Leefmilieu vraagt dat ook in België de verkoop van nieuwe diesels en benzines ten laatste in 2030 gestopt wordt.
Laurien Spruyt concludeert: "Covid veroorzaakte veel menselijk leed en economische onrust. Maar de Europese Unie en de nationale overheden kunnen het herstelbeleid gebruiken om tot een gezondere, groenere economie te komen, die haar industriële strategie voor elektrische voertuigen versterkt en duizenden banen creëert".
Rapport: Can electric cars beat the COVID crunch?
Lees hier het volledige rapport over de Europese markt voor elektrische wagens en de gevolgen van de coronacrisis.