Koopkrachtplakkaat

EnergieplakkaatC

173646265 10222054268599783 1356797931624160070 n

Delen van artikels

Ook ACV-Transcom vernam via de pers met verbazing de beslissing van de regering om aan iedere Belg een gratis tienrittenkaart (Rail Pass) ter waarde van 83 euro te geven. Dit vertegenwoordigt een uitgave van meer dan 0,9 miljard. Het verbaast ons dat hierover met de NMBS geen enkel overleg werd gevoerd.

Er rijzen niet alleen financiële problemen maar ook organisatorische problemen en het respect van de beschermingsmaatregelen. .
Sinds het begin van de CORONA-crisis heeft het spoorwegpersoneel zich ingezet om het treinverkeer te garanderen.
Bij aanvang van de crisis was de “social distance” de regel en sinds 4 mei werd de draagplicht van een masker ingevoerd. Het aantal reizigers neem toe. Dagelijks wordt de bezetting van de treinen geëvalueerd zodat de reizigers de nodige afstand kunnen respecteren.
Zoals in de rest van Europa zijn de reizigersaantallen nog niet op het peil van 2019. Maar in geen enkel land roept men op tot een ongecontroleerde massale terugkeer naar het openbaar vervoer. De CORONA-veiligheidsmaatregelen die het personeel en de reizigers moeten in acht moet nemen zijn van cruciaal belang !
De financiële verliezen van de spoorvervoerders zijn aanzienlijk. In vele landen ondersteunt de Staat haar OV-bedrijven.
De Duitse regering legt 7 miljard op tafel voor de DB en de Nederlandse regering investeert 1,5 miljard in het openbaar vervoer. Deze investeringen worden rechtstreeks in de bedrijven geïnjecteerd.
In België nam de regering de beslissing om minstens 0,9 miljard uit te geven zonder een structurele financiële ondersteuning te geven aan de Belgische Spoorwegen.

Luc Piens, Algemeen Sectorverantwoordelijke :
'We vragen onmiddellijk overleg over alle gevolgen die zo'n maatregel met zich meebrengt. Uiteraard pleiten we voor een terugkeer naar de trein, maar een geleidelijke terugkeer, overwogen en met inachtneming van alle beschermende maatregelen, zowel voor het personeel als voor de reizigers. We zijn ervan overtuigd dat alleen op deze wijze allen het vertrouwen in hun treingewoontes kunnen terugwinnen.
Maar even belangrijk is de financiële toekomstgerichte ondersteuning van de NMBS door de Belgische Staat ”.