Nadat op 12 mei 2020 bij Brussels Airlines een herstructurering aangekondigd werd, hebben de vakbondsafvaardigingen en de directie onderhandelingen opgestart over de veranderingen die de eigenaar van het bedrijf (Lufthansa) vraagt.
Om in het bedrijf te blijven investeren, werd immers een nieuw businessplan uitgewerkt. Dit voorziet in een nieuwe organisatie van de maatschappij, met de focus op het aspect “hub”. Dit nieuwe ontwikkelingsbeleid vereist dus een nieuwe manier van werken.
Daarom hebben de directie en de vakbonden na 6 weken lang en intens onderhandelen een protocolakkoord bereikt over een sociaal plan als gevolg van de afbouw van de vloot, over een nieuwe verloningsstructuur en over een aanpassing van de uurroosters van het vliegend personeel.
Aangezien Brussels Airlines voortaan volgens een ander model moet werken en aan de eisen van de investeerders moet voldoen om te overleven, moesten enkele elementen van de regelgeving gewijzigd worden.
Dit protocol en de cao’s die daaruit volgen zullen eerstdaags aan het personeel voorgesteld worden. De vakbonden zullen hun leden ook nog kunnen raadplegen alvorens hun handtekening te plaatsen onder 3 cao’s:
- Het sociaal plan
- De loonstructuur
- De flexibiliteit (FT/DT)
We zijn ons er terdege van bewust dat dit alles het bedrijf diepgaand zal veranderen, maar we hebben meerdere garanties gekregen om een werkomgeving te kunnen behouden waar het personeel in aanvaardbare omstandigheden zal kunnen blijven werken.
De vakbonden en hun afgevaardigden hebben volgens ons hun verantwoordelijkheid genomen in een ongeziene crisis die de luchtvaart zeer zwaar treft. In al hun werkzaamheden hebben ze ook nooit de belangen van de werknemers van Brussels Airlines uit het oog verloren.
- Anita Van Hoof (NL) Federaal secretaris BBTK
- Paul Buekenhout (NL) ACV Puls
- Filip Lembrechts (NL) ACLVB
- Didier Lebbe (FR) CNE