In 2014 sloop Uber stiekem – via de achterdeur – binnen in België. Meer bepaald in Brussel. Door een gat in de regels – de taxireglementering is gewestelijke materie – kwamen Waalse ‘huurwagens’ in Brussel Uber-taxidiensten aanbieden. De Brusselse regering liet betijen. In plaats van op te treden wilde toenmalig minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a) zelfs het taxidecreet herschrijven op maat van Uber. Dit werd succesvol afgeblokt – mede door vakbondsacties – en met de steun van PS-politici. Dat voorkwam echter niet dat er vandaag een duizendtal Ubers rondrijden in Brussel.
De regels, Uber overtreedt ze bewust: het is hun handelsmerk. Hun devies: wij volgen de wet niet, de wetgever moet zich plooien naar onze ‘normen’. Dat is wat de Vlaamse regering deed voor Uber. Ben Weyts (N-VA) ging plat op de buik en liberaliseerde in de vorige legislatuur de taxisector. Hij zette de deur wagenwijd open voor platformen zoals Uber, Heetch en Vlaamse Uber-kopietjes zoals Beep.
Lees volledig artikel - klik hier -