De laatste weken worden de werknemers in de handel steeds vaker geconfronteerd met onverantwoord gedrag van sommige klanten die de gezondheidsmaatregelen niet naleven en de veiligheidsvoorschriften omzeilen om gezellig met het gezin te kunnen shoppen. De werkgevers hebben het moeilijk om de in het sectoraal akkoord vastgelegde regels te doen toepassen om de veiligheid van de werknemers te waarborgen. Na maandenlang te hebben gewerkt in bijzonder moeilijke omstandigheden tijdens deze coronacrisis en nu de eindejaarsfeesten eraan komen, klagen de werknemers van de winkels deze onleefbare situatie aan. Het is meer dan een alarmbel, het is een noodkreet.
Het sectoraal akkoord dat in november werd gesloten tussen Comeos, de werkgeversfederatie van de handel, en de vakbonden voorzag een aantal specifieke extra maatregelen om de veiligheid van de werknemers te waarborgen tijdens deze pandemie. We stellen vast dat deze regels in werkelijkheid niet altijd voldoende zijn gezien het ongegeneerde en respectloze gedrag van sommige klanten.
Het meest sprekende voorbeeld is dat van het principe van “één kar per klant”, wat ervoor moest zorgen dat klanten alleen komen winkelen, zoals de regering eist. In de praktijk stellen we echter vast dat deze regel niet altijd wordt gevolgd of “begrepen”. Sommigen zijn ook bijzonder vindingrijk om toch maar in groep hun boodschappen te gaan doen. Er zijn gezinnen waarvan alle leden een kar nemen om daarna samen te komen in een specifieke zone van de winkel, waardoor ze elke doorgang beletten en het naleven van de afstandsregels onmogelijk maken. En dan laten ze soms hun overtollige winkelkarren midden in de winkel achter eens ze binnen gegaan zijn (waardoor bedienden de lege karren voortdurend moeten ontsmetten en ze terug naar hun plaats moeten brengen).
Ook al schakelen bepaalde ketens bewakingsfirma’s in of gebruiken ze systemen voor automatische toegangscontrole tot de winkels, toch stellen we heel wat werkingsproblemen vast.
Daarnaast krijgen de werknemers dagelijks te maken met agressief gedrag van sommige klanten wanneer die tot de orde worden geroepen, met de niet-naleving van de gouden regels (werknemers die tussen de rekken worden aangesproken door klanten die geen afstand bewaren of hun mondmasker afzetten om te praten) en met een gebrek aan eerbied en respect.
Met de eindejaarsfeesten in zicht weten we dat deze situatie nog dreigt te verslechteren, zowel in de essentiële als niet-essentiële handelszaken. De werknemers hebben er genoeg van en doen vandaag een nieuwe oproep aan de werkgevers en de klanten. Zij moeten kunnen werken in veilige omstandigheden. Dit gebeurt via respect, niets meer dan respect. Respect voor de regels, voor het werk van anderen, maar ook voor de mensen om ons heen.