Koopkrachtplakkaat

EnergieplakkaatC

173646265 10222054268599783 1356797931624160070 n

Delen van artikels

Hoe krijg je iedereen mee in gesprekken over het klimaat? Hoe bereik je mensen voor wie het een ver-van-ons-bedshow is, die denken er niets aan te kunnen veranderen, die zich ergeren aan het debat? De Koning Boudewijnstichting ondersteunt 13 organisaties die methoden en tools uitwerken om op een verbindende en inclusieve manier het engagement in het klimaatdebat te verbreden.

Al decennia proberen organisaties, overheden, wetenschappers, etc. burgers te stimuleren om zich mee in te zetten in de strijd tegen klimaatopwarming. Het engageren van burgers is echter niet evident. Het klimaatvraagstuk is complex, lijkt voor velen ver-van-ons-bed of iets waar je als individu geen impact op hebt. Wetenschappelijke informatie of onheilspellende beelden (afbrokkelende ijskappen, verhongerende ijsberen) lijken burgers weinig aan te zetten tot actie en zelfs ontmoedigend te werken.

Nochtans is het belangrijk iedereen te bereiken, ongeacht leeftijd, politieke overtuiging, culturele achtergrond, wonend in de stad of op het platteland. Niet enkel wie al op de barricades staat, maar ook wie moeilijker te bereiken is, wie niet dezelfde overtuiging deelt, wie zich onverschillig toont of ergert aan bestaande acties. Belangrijk daarbij is stil te staan bij het eigen referentiekader, bij de taal die je hanteert: is dit de taal van de mensen die je wil bereiken? Hoe speelt het klimaat een rol in hun leefwereld? Hoe ervaren zij de risico’s van klimaatverandering? Verbindende communicatie zoekt naar gedeelde noden, belangen en bezorgdheden en speelt daar met een positieve manier van communiceren op in.

De 13 geselecteerde projecten, zes Nederlandstalige en zeven Franstalige, ontwikkelen methodes en communicatiematerialen met deze doelen voor ogen. Elk project ontvangt tussen 15.000 en 25.000 euro, samen goed voor ruim 300.000 euro.

Als bijlage vindt u het volledige overzicht van de geselecteerde projecten. Enkele voorbeelden:

• Met het project My VR World van The Polar Project uit Gent krijgen kwetsbare jongeren in heel Vlaanderen hun plaats in het klimaatdebat. In een hands-on workshop treden ze met een VR-bril de klimaatrealiteit binnen daar waar die het hardst toeslaat. Ze leggen verbanden met hun eigen leefwereld, en maken zelf een VR-reportage over klimaatopwarming dicht bij huis. De workshop versterkt hun kennis over het klimaat, hun betrokkenheid, en hun communicatieve vaardigheden. Met een innovatieve social-mediacampagne laten ze hun stem horen.

• DOEK vzw uit Deurne brengt Belgische gepensioneerde textielwerkers en nieuwkomers uit onder meer Afghanistan en Syrië – landen met een grote katoen- en textielsector – samen om verhalen te delen over (de verwerking van) textiel. Zij weten uit eerste hand bijvoorbeeld hoeveel water wordt vervuild bij kleuringen of hoeveel werk er zit in een goed gemaakt kledingstuk. Samen maken zij een bordspel om het bewustzijn over een duurzame omgang met textiel te versterken. Onder meer het Modemuseum zegde al toe om dit bordspel in zijn educatieve werking te gaan opnemen.

Meer interesse?
De Koning Boudewijnstichting organiseert momenteel ook een reeks webinars rond de vraag welke inzichten we halen uit de sociale en menswetenschappen om tot meer betrokkenheid in het klimaatdebat te komen en/of mensen ertoe te mobiliseren zich meer klimaatvriendelijk te gedragen.

De volgende webinar vindt plaats op 25/03: From Science to Practice: how to design and implement solutions that encourage environmentally sustainable behaviours?

Via deze webpagina vindt u ook samenvattingen en opnames van de voorbije webinars.


Bron:
https://www.kbs-frb.be/nl/Newsroom/Press-releases/2021/20210224AJClimate?utm_source=newsletter&hq_e=el&hq_m=6373671&hq_l=16&hq_v=daf8396f15