Gistermiddag kondigde de regering een hele reeks nieuwe maatregelen aan om de pandemie onder controle te krijgen. Een deel van die maatregelen heeft betrekking op de handel. Er werd besloten dat de zogenaamde niet-essentiële handelszaken hun deuren voor het grote publiek zouden sluiten vanaf komende zaterdag, en dit voor een duur van één maand. Er moeten nieuwe regels worden toegepast voor de aankopen: op afspraak of via clic and collect werken, maximaal 50 mensen aanwezig in de winkelruimte. Nog maar eens worden de hele sector maar ook de werknemers voor voldongen feiten gezet.
De BBTK betreurt oprecht dat deze maatregelen worden opgelegd zonder dat hierover een duidelijke regelgevende tekst bestaat. Op twee dagen van de deadline blijven tal van praktische vragen onbeantwoord en dringt de tijd. Er heerst een gebrek aan duidelijkheid, aan realisme over wat zich op de werkvloer afspeelt. Er is geen enkele logica, geen enkele mogelijkheid voor de sociale partners om te reageren en een degelijke omkadering te voorzien...
Essentieel en niet-essentieel: nog al te vaak een kunstmatig onderscheid
In deze situatie valt te betreuren dat de essentiële en de zogenaamd “niet-essentiële handelszaken” opnieuw een verschillende behandeling te beurt valt. En tegelijk is het duidelijk dat sommige niet-essentiële ketens zwaar gelobbyd hebben waardoor ze als bij wonder tot de “essentiële” handelszaken worden gerekend. We kunnen duidelijk stellen dat er met twee maten en twee gewichten wordt gewerkt bij de selectiecriteria.
Waarom mag een hard discounter (die onder drogisterijsector valt) open blijven? Waarom mag een doe-het-zelfwinkel open blijven terwijl een kledingwinkel moet sluiten en enkel op afspraak mag openen? Waarom is het minder gevaarlijk om in een tuinwinkel dan in een kledingwinkel te gaan shoppen?
Geen gevaar in de essentiële winkels?
Er wordt ons daarentegen bevestigd dat er geen enkele bijkomende maatregel zou moeten worden getroffen in de zogenaamde “essentiële” winkels. Het coronavirus houdt blijkbaar halt aan de deur van de supermarkten... De niet-essentiële werknemers zullen evenwel zwaar worden getroffen door de aangekondigde gedeeltelijke sluiting, wat voor hen in de praktijk zal neerkomen op coronawerkloosheid, met het bijhorende verlies aan koopkracht. Waarom zouden we met meer dan 50 mensen in een voedingswinkel mogen winkelen, terwijl we in een kledingwinkel een afspraak moeten maken en met maximaal 50 mensen tegelijk aanwezig mogen zijn...
En de vaccinatie?
De werknemers van de handel krijgen geen voorrang bij de vaccinatie. Dat is een feit. Maar we willen er toch aan herinneren dat zij elke dag een verhoogd risico lopen...
Tal van vragen
De maatregelen zullen enkel worden nageleefd als ze worden begrepen en goedgekeurd door diegenen die ze in de praktijk moeten uitvoeren. De rechten van de werknemers zijn blijkbaar weinig van tel voor de regering die al te druk bezig is het gewicht van elk van haar partijen af te wegen en de eigen kiezers te verdedigen...
De BBTK heeft niet de gewoonte om de plaats te willen innemen van de experten of van de regering. Dat maatregelen moeten worden genomen is één ding, maar dat die maatregelen eerlijk zijn en voor iedere werknemer in de handel gelden, zou niet meer dan normaal mogen zijn. Iedereen loopt hetzelfde risico.
Al maandenlang voelen we dat de preventiemaatregelen minder goed worden nageleefd.
De werknemers worden nog steeds blootgesteld aan risico’s. Weinigen onder hen werden al gevaccineerd en de beslissingen van de regering gooien nu olie op het vuur!
De BBTK heeft de betrokken ministers geïnterpelleerd om duidelijke inlichtingen te verkrijgen, en teksten om te weten waarop we ons moeten baseren. De BBTK heeft eveneens Comeos aangesproken om begeleidende oplossingen uit te werken op sectoraal niveau.
Bij de redactie van deze mededeling was hier nog niets van te bespeuren. Dan hoeven ze niet verwonderd te zijn als de gemoederen verhit raken...
De werknemers in de voedingssector worden nog steeds opgevoerd als kanonnenvlees en nemen alle dagen risico’s. De werknemers van de niet-essentiële activiteiten zien hun activiteiten beperkt en hun winkels gesloten worden, niemand begrijpt er nog iets van!
Binnen enkele maanden, nadat ze al zoveel koopkracht hebben verloren, zullen de werknemers in de handel hun baan kwijtraken, omdat de klanten maandenlang zijn weggebleven. De genomen beslissingen zijn koren op de molen van de e-commercebedrijven. Laten we hopen dat deze maatregelen ten minste de pandemie zullen terugdringen en dat ze zo kort mogelijk duren! Vandaag is dat echter helemaal niet zeker. De werknemers zijn echt zwaar het kind van de rekening!