Koopkrachtplakkaat

EnergieplakkaatC

173646265 10222054268599783 1356797931624160070 n

Delen van artikels

Deze week werd een werknemer van Colruyt het slachtoffer van agressie. Een boze klant duwde een winkelkar tegen zijn schenen, wachtte hem na zijn werkuren op, verkocht de bediende een vuistslag en bekogelde zijn auto met een steen. De reden? De winkelbediende had de man erop gewezen dat hij de coronamaatregelen niet respecteerde. Hoe choquerend dit nieuws ook is, helaas is het geen verrassing. Werknemers van de handel moeten wel vaker met boze of agressieve klanten omgaan, maar sinds de coronamaatregelen is het probleem alleen maar erger geworden.

De BBTK stelt namelijk al langer vast dat de werkgevers de coronamaatregels niet meer laten handhaven en dat de werknemers voor hun eigen veiligheid en die van de andere klanten moeten instaan. Met alle gevolgen van dien. Soms gaat het om fysiek geweld zoals bij Colruyt het geval was, maar nog vaker gaat het om verbale agressie of moreel geweld. Voor veel werknemers van de handel is het dagelijkse kost.

In plaats van ervoor te zorgen dat de coronamaatregelen (zoals opgelegd door de overheid en in ieders belang) worden nageleefd, laten de werkgevers het personeel aan hun lot over.

Het lijkt wel alsof de veiligheidsmaatregelen afgesproken in het sectorakkoord niet meer van toepassing zijn. Zo is elke handelszaak nog altijd verplicht een toegangscontrole te doen. In de praktijk gebeurt dit steeds minder. Het is nochtans het personeel dat het risico loopt: op besmetting maar ook op agressie.

De werkgevers treden niet of te weinig op. In sommige gevallen gaan werkgevers zelfs agressieve klanten verdedigen!

Genoeg is genoeg. Winkelpersoneel heeft, zoals iedereen, recht op respect. Zij oefenen hun job uit en zorgen ervoor dat wij steeds in huis hebben wat we nodig hebben om te leven. Zij dienen niet als boksbal voor gefrustreerde klanten.

Een gewaarschuwd werkgever is er twee waard: elke keer dat er personeel mishandeld wordt en de reactie van de directie te traag of onvoldoende is, zullen er acties volgen. Het sleutelwoord is dan ook preventie: zorg ervoor dat de veiligheid in de winkels gegarandeerd wordt zodat de klanten de maatregels naleven en het personeel niet moet optreden als ordehandhaver. De veiligheid van iedereen zal er wel bij varen.

Bron: https://mailchi.mp/bbtk-abvv.be/agressie-in-de-handel-werkgevers-neem-uw-verantwoordelijkheid?e=7cf0e8f35a