Koopkrachtplakkaat

EnergieplakkaatC

173646265 10222054268599783 1356797931624160070 n

Delen van artikels

KAARTEN OP TAFEL in de zaak DP WORLD !

België en de haven van Antwerpen verliezen de beruchte arbitrage van DP World. Sinds 2017 hangt er een geheimzinnig sfeer om de Staat-Investeerder-arbitrage die DP World, de containerafhandelaar in de Antwerpse haven, heeft ingeleid. ( zie artikel hieronder) Vorige week viel het verdict en DP World krijgt gelijk van de arbiters. DP World vroeg bescherming van zijn belangen op basis van een investeringsverdrag tussen de Belgisch-Luxemburgse Economische Unie en de Verenigde Arabische Emiraten. DP World heeft in Dubai zijn hoofdzetel.

De containerafhandelaar tekende verzet aan tegen het Havenbestuur op twee punten:

1. Enerzijds zegt het bedrijf slachtoffer te zijn van de algemene staking van 2014 en andere syndicale acties tegen de regering Michel die de pensioenleeftijd verhoogde en een indexsprong invoerde, naast andere austerity maatregelen.

2. Anderzijds zegt het bedrijf niet akkoord te gaan met de grondenruil aan Deurganckdok en de containerterminal op de rechteroever omdat deze ruil haar concurrenten bevoordeligde en haar concessieovereenkomst van 40 jaar verbrak.

Het is niet duidelijk wat nu precies de gevolgen zijn op financieel vlak en op vlak van de ruimtelijke ordening in de haven noch inzake het stakingsrecht in de haven.

In ieder geval moet de Belgische belastingbetaler de kosten van hoogst ondemocratische rechtspleging betalen. Kostprijs ?

Wij betreuren de complete omerta van de Antwerpse, Vlaamse en Belgische politiek in deze zaak zoals al eerder uitgedrukt in onze open brief aan het Antwerpse stadsbestuur in bijlage.

De Burgerinitiatieven van CETA-Mercosur vrije gemeenten hadden het Deurganckdok als ISDS-vrije zone verklaard om erop te wijzen dat deze groeiende business van staat-investeerders arbitrage ( ISDS) een ondermijning is van onze democratie en onze grondrechten.

Beeld Deurganckdok - YouTube

Op een Europese bijeenkomst van de Burgerinitiatieven in Borgerhout werd een oproep gedaan aan de burgerbewegingen en de vakbonden in Antwerpen om zich tussenkomende partij te stellen in deze zaak. Wij betreuren het gebrek aan interesse voor deze zaak die zoals nu blijkt een gevaarlijk precedent is voor alle havens, bv CETA-vrij Brugge en voor alle sectoren in dit land.

Ceta-verzet te gast in Borgerhout - De Standaard

Wij vragen dat de Belgische regering onmiddellijk alle notulen van de arbitrage en het verdict bekend maakt.

Wij vragen duidelijk te verklaren dat deze uitkomst geen enkel resultaat zal hebben voor de belofte om Doel te vrijwaren van het aan te leggen Saeftinghedok.

Wij vragen duidelijk te verklaren dat deze uitkomst geen enkel gevolg heeft voor het stakingsrecht en het democratisch recht om actie te voeren door de werknemers in de haven.

Wij herhalen onze eis zoals gesteld in het Vlaams, Waals, Brussels parlement en naar de federale regering om vooralsnog af te zien van de ratificatie van CETA waarin Staat-Investeerdersarbitrage een belangrijk onderdeel is waarover in het Waals Parlement een breed democratisch debat is gevoerd. En het zelfde geldt voor het nog in behandeling zijnde verdrag Mercosur.

Deze zaak bewijst dat staat investeerders arbitrage geen abstract theoretisch gevaar is , maar diep doordringt tot onze lokale leefgemeenschappen en besturen.

Deze zaak toont aan hoe multinationale ondernemingen meer en meer gebruik maken van deze arbitrage om onze overheden te dwingen te reguleren op maat van hun wensen . Zo won onlangs ook Kantoennatie tegen Uruguay een ISDS in verband met een gelijkaardig conflict in de haven van Montevideo.

Katoen Natie investeert 380 miljoen in Uruguay: Huts haalt h... - Gazet van Antwerpen (gva.be)

De burgers, de werknemers van de haven, de bewoners van Doel, de havengemeenschap, kortom de democratie is enkel gediend met kaarten op tafel in de zaak van DP World.

Wij roepen alle politici op alle niveaus op hierover besturen en regeringen te interpelleren.

Voor de burgerinitaitieven CETA-Mercosur vrije gemeenten,

Raf Verbeke, Burgerinitiatieven CETA & Mercosur-vrije gemeenten
.
Theo Mewis, geauditoneerde in de Ceta hoorzitting in Brussels Parlement

www.nottip.be
0497/23.07.60.

Belgium liable to DP World over port disruption

Jack Ballantyne
19 April 2021

A divided ICSID tribunal has found Belgium liable in a claim brought by UAE logistics group DP World over a container terminal in Antwerp that was disrupted by industrial action.

On 10 April, a tribunal chaired by Spanish arbitrator Juan Fernández-Armesto issued a decision on jurisdiction and liability in favour of DP World.

Both Brigitte Stern of France, appointed by the state, and Stanimir Alexandrov of Bulgaria, appointed by the investor, issued partially dissenting opinions.

The decision and dissenting opinions have yet to be published.

DP World has instructed a Skadden Arps Slate Meagher & Flom team in London led by Daniel Gal QC and Arnaud Nuyts of Liedekerke in Brussels. Belgium is defended by a Mishcon de Reya partner Karel Daele in London alongside Benelux firm Stibbe.

The UAE company filed its ICSID claim in 2017 over its shareholding in the Antwerp Gateway facility, a container terminal on the bank of the river Scheldt in Europe's second largest port of Antwerp.

DP World’s Belgian subsidiary was granted a 40-year concession by the Antwerp Port Authority in 2006. Other shareholders in Antwerp Gateway include a joint venture between France’s CMA-CGM and state-owned China Merchants; Hong Kong-based COSCO Shipping Ports; and Germany’s Duisburger Hafen.

In 2014, DP World’s operations at the port were disrupted by a month of intermittent labour strikes, instigated by trade unions in protest at plans by the Belgian government to increase the pension age to 67.

The following year, the company was involved in a dispute with Antwerp’s port authority, after it lost part of its concession to a competitor. That dispute appeared to subside after DP World was compensated with a new stretch of quay in another location, announcing a new €270 million investment in the port.

Alexandrov was appointed to the ICSID tribunal in 2017 following the resignation of DP World’s original appointee, New Zealander David Williams. Williams and Stern as co-arbitrators had appointed Fernández-Armesto to chair the panel.

The tribunal’s decision this week followed a five-day hearing on jurisdiction and liability in London in June 2019.

The case is one of several arbitrations that DP World has been party to. Earlier this week the company submitted a US$210 million damages claim in LCIA proceedings against Djibouti over the state’s seizure of the Doraleh Container Terminal (DCT) port facility on the Red Sea. That proceeding is being heard by sole arbitrator Zachery Douglas QC.

The dispute over DCT saw Djibouti bring a separate LCIA arbitration in 2014 seeking to rescind DP World’s concession agreement on grounds of corruption. A tribunal chaired by Sir Richard Aikens and including Lord Hoffmann and Peter Leaver QC rejected those allegations in 2017.

Two years later the Aikens panel ordered Djibouti to pay more than US$485 million in damages for breach of DCT’s exclusivity rights resulting from the state’s awarding of a concession for a rival port terminal to a holding company of China Merchants.

Last year, DCT filed an action in the District of Columbia to enforce the US$485 million awards. Djibouti has also applied to its own courts to annul the awards, even though DCT maintains the arbitration was seated in London.

DP World filed a third LCIA case in 2018 under the joint venture agreement for DCT and its articles of association. That proceeding, which is being heard by sole arbitrator Maxi Scherer, relates to Djibouti’s efforts to remove DP World’s directors from DCT’s board and appoint a provisional administrator for the company.

The Dubai operator has also brought litigation in a Hong Kong court against China Merchants over the breach of its exclusivity rights. A ruling is expected soon on China Merchants’ arguments that the lawsuit should be heard in Djibouti.

Djibouti has also unsuccessfully pursued litigation in England against the former head of its ports authority, Abdourahman Boreh, whom the state accused of taking bribes from DP World in relation to the Doraleh concession.

GAR revealed last week that former Gibson Dunn disputes partner Peter Gray has been struck off the roll of solicitors of England and Wales in connection with his representation of Djibouti in the suit against Boreh.

Last year, DP World withdrew a US$250 million ICSID claim against Peru after agreeing a deal to expand a port terminal in Callao near Lima.

 

DP World Ltd v Belgium

Tribunal

  • Juan Fernández-Armesto (Spain) (chair) (appointed by co-arbitrators)
  • Stanimir Alexandrov (Bulgaria) (appointed by DP World)*
  • Brigitte Stern (France) (appointed by Belgium)

*Appointed following the resignation of David Williams (New Zealand) in 2017

Counsel to DP World

  • Skadden Arps Slate Meagher & Flom

Partner Daniel Gal QC in London

  • Liedekerke

Partner Arnaud Nuyts in Brussels

Counsel to Belgium

  • Mishcon De Reya

Partner Karel Daele and managing associate Elizabeth Montpetit in London

  • Stibbe