Greenpeace: “Diepzeemijnbouw moet begraven worden”
Bij een van de eerste diepzeemijnbouwtests ter wereld is een grote machine van 25 ton vast komen te zitten op de zeebodem van de Stille Oceaan. Het gaat om de knollenverzamelaar Patania II van het Belgische Global Sea Mineral Resources (GSR), een dochteronderneming van DEME. Greenpeace roept op om deze vernietigende industrie een halt toe te roepen.
GSR heeft bevestigd dat "de verbinding tussen de Patania II en de communicatie- en stroomkabel is losgeraakt, waardoor de Patania II zich momenteel op de zeebodem bevindt”. De robot kwam vast te zitten op minstens 4000 meter onder de zeespiegel.
“Het is ironisch dat een bedrijf dat metalen wil gaan ontginnen op de zeebodem, ze daar nu per ongeluk gedumpt heeft. Dit is een gigantische operationele fout, die als waarschuwing moet dienen dat diepzeemijnbouw veel te risicovol is. De controle verliezen over een robot van 25 ton in het midden van de Stille Oceaan zou het hele idee van ontginning van de diepzee ineens mee moeten begraven”, zegt An Lambrechts, experte Oceanen bij Greenpeace, vanop de Rainbow Warrior in de Stille Oceaan.
“De diepzeemijnbouwindustrie claimt dat ze klaar is voor exploitatie, maar investeerders en regeringen die nu toekijken, zien alleen maar een roekeloze poging die uit de hand gelopen is. Deze industrie is te risicovol”, vervolgt An Lambrechts. “We moeten de oceanen beter beschermen via een globaal Oceanenverdrag dat grote stukken van de oceanen beschermt tegen industriële activiteiten.”
© Marten van Dijl / Greenpeace. Meer foto’s en video’s zijn hier beschikbaar. Het materiaal is vrij te gebruiken mits correcte vermelding van de auteursrechten.
Dit is niet de eerste mislukte test van GSR met de Patania II. In 2019 moest het bedrijf zijn tests met dezelfde machine ook al onderbreken vanwege schade aan de communicatie- en stroomkabel.
Vorige week schilderden Greenpeace activisten ‘RISK!’ in 2m hoge letters op de flank van het door GSR gecharterde schip Normand Energy, om de bedreiging van diepzeemijnbouw voor de oceaan in de verf te zetten. GSR heeft een contractgebied van 75 000 km² - 2,5 maal de oppervlakte van ons land - en was van plan nog verdere tests uit te voeren in het Duitse contractgebied. Deze tests moesten een belangrijke stap voorwaarts betekenen voor de diepzeemijnbouwindustrie.
Stop de Belgische steun voor diepzeemijnbouw
Deze industriële uitbuiting van de oceaanbodem wordt gesteund door België. Onze overheid sponsort immers het contract van GSR. Tegelijkertijd positioneert ons land zich op het wereldtoneel als ‘Blue leader’ en voorstander van een Globaal Oceanenverdrag. Deze dubbelzinnige positie is onhoudbaar.
“Onze regering moet zich nu toch echt beginnen afvragen of België niet op het verkeerde paard wedt gezien de risico’s die diepzeemijnbouw duidelijk met zich meebrengt. Het is hoog tijd om kleur te bekennen en volop de kaart te trekken van de bescherming van de oceanen in plaats van risicovolle industrieën te ondersteunen”, besluit An Lambrechts.
Foto’s en video’s van de Greenpeace acties in de Stille Oceaan tegen GSR vindt u hier.