Koopkrachtplakkaat

EnergieplakkaatC

173646265 10222054268599783 1356797931624160070 n

Delen van artikels

 

OPINIE: Waarom Post NL absoluut de slechtste reclame is voor meer flexibiliteit in de handel

 

Mijn syndicaal hart heeft het de laatste dagen zwaar te verduren. De verhalen bij Post NL en andere koerierdiensten katapulteren ons terug naar lang vervlogen tijden. De grens tussen de sectoren wordt steeds vager en dus is het niet verwonderlijk dat Comeos ook zijn zegje wil doen. Maar hoe wereldvreemd kan je als CEO van dé grote handelsfederatie zijn?

Uitbuiting, zwartwerk, kinderen van veertien jaar die tien uur (!) per dag moeten werken achter in een bestelbusje: dat zou niet bestaan zonder “ons” veto vanuit de nationale syndicale hoofdzetels. Want de vakbonden houden flexibiliteit en experimentele arbeidsorganisaties tegen.

De werkgevers met Comeos op kop blijven maar herhalen dat wij telkens “ons” veto stellen. Echter, in onze sector zijn we slechts enkele keren benaderd door de werkgevers in specifieke bedrijven - ik denk aan Torfs, Colruyt, Makro, Vanden Borre – om te spreken over o.a. nachtarbeid. Wij zijn in al deze bedrijven het overleg niet uit de weg gegaan en zijn tot evenwichtige akkoorden gekomen. Als we Comeos dan met deze feiten confronteren, krijgen we als antwoord: “onze werkgevers durven het niet aan jullie te vragen”. Tegelijkertijd gaan ze wel lobbyen bij politieke partijen om hun gelijk te halen en hopen ze dat de regering beslist om nachtarbeid en andere experimenten toe te laten in de sector.

Wij willen een open debat over de toekomst en arbeidsvoorwaarden van de sector. Maar als er nog meer flexibiliteit wordt verwacht van werknemers is het toch normaal dat ze hiervoor iets in de plaats krijgen ?

Gratis bestaat niet

 

De lonen zijn bijzonder laag in onze sector, 2000 euro bruto voor een voltijds contract is niet abnormaal. De meesten onder hen krijgen slechts deeltijdse contracten, dus iedere euro telt op het einde van de maand. Wij willen in onze sector geen moderne slavernij of uitbuiting. En je kan niet zeggen dat we overdrijven, de realiteit bewijst het: er zijn veel cowboys op de markt. We zijn in ieder geval blij dat de sociale inspectie initiatief heeft genomen.

We hebben een realistische kijk op de toekomst van onze sector en zijn het zelfs volledig eens met de vraag die Comeos stelt: moeten de leveringen gratis blijven? Wij zeggen volmondig: neen, gratis bestaat niet! Wil de sector overleven en wil je in de toekomst mensen tewerkstellen met een volwaardig en correct statuut, dan zal daarvoor betaalt moeten worden.

Wie staat er telkens weer in de vuurlinie als de coronabesmettingen stijgen? Het winkelpersoneel en zij verdienen het respect van de klanten én in eerste instantie van dé werkgeversfederatie in de handel.

Kristel Van Damme,  sectorverantwoordelijke distributie bij ACV Puls