Koopkrachtplakkaat

EnergieplakkaatC

173646265 10222054268599783 1356797931624160070 n

Delen van artikels

 

Persbericht BTB:Tijd voor de Brusselse taxisector om de 21ste eeuw in te stappen.

De veroordeling van Uber en de afsluiting van de applicatie vorige week vrijdag, heeft het debat op scherp gezet over de toekomst van de taxisector in Brussel. Na lezing van het taxiplan ‘Vervoort’ pleit BTB-ABVV ervoor om de sector te moderniseren. Dit kan door dit taxiplan, mits enkele aanvullingen, zo snel mogelijk te stemmen, vervolgens de Brusselse applicatie (die 7 jaar geleden al werd voorzien!) uit te rollen en daarmee een oplossing te voorzien voor de chauffeurs die door Uber in de kou werden gezet.

Plan ‘Vervoort’

In het plan Vervoort moeten voor BTB-ABVV volgende zaken verduidelijkt worden: de reservatie van een taxirit, de ‘numerus clausus’ en het statuut van de chauffeur (werknemer of zelfstandige - ook in bijberoep). Frank Moreels, voorzitter BTB-ABVV: “Wij eisen onder meer dat limousinechauffeurs dezelfde selectieprocedure moeten doorlopen als de taxichauffeurs en dat de controle- en inspectiediensten meer middelen en mensen krijgen om de onwettige praktijken uit de sector te krijgen.”

Brusselse taxi-app

7 jaar geleden werd er door de Brusselse regering beslist om een Brusselse taxi-app te ontwikkelen. Het is onaanvaardbaar dat deze applicatie nog steeds niet operationeel is. Het wordt hoog tijd om uit te voeren wat beslist werd, in plaats van Uber te blijven gedogen. Frank Moreels“Het feit dat sommige Brusselse politici een uitspraak van de rechter proberen te omzeilen door met een ordonnantie op de proppen te komen is onaanvaardbaar. Voor hen gaan de belangen van een Californische multinational blijkbaar boven die van de Belgische taxichauffeurs.” 

Oplossing voor de chauffeurs

De chauffeurs die voor Uber in Brussel rondreden deden dit met Vlaamse, Waalse en Brusselse licenties, vaak via onwettige onderverhuur. Voor een minderheid van deze chauffeurs was het hun hoofdberoep. Sandra Langenus: “Het is in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van Uber om deze mensen een vorm van verbrekingsvergoeding te betalen omdat zij hun eigen applicatie offline haalden en zo het contract met de chauffeurs verbroken. Voor de Brusselaars die plots hun inkomen verliezen vragen wij aan de Brusselse overheid om zeer snel een register op te maken waar deze chauffeurs zich kunnen aanmelden.”

Het geven van een tijdelijke licentie voor het limousinevervoer en het versneld laten instromen in de taxisector voor de openstaande vacatures, biedt voor hen op korte termijn een oplossing. Anderen kunnen via een tewerkstellingscel begeleid worden naar een nieuwe job (ook in de taxisector!) of kunnen geheroriënteerd worden.


Meer info:

Sandra Langenus, gewestelijk secretaris Brussel
+32 473 85 30 18
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Bron: https://belgischetransportbondbtb-abvv.cmail20.com/t/ViewEmail/y/5E9A63F9EA3E89FE2540EF23F30FEDED/4AFBF4E940440EF740EE66FE10287772?alternativeLink=False