Studie Greenpeace: Driekwart autoreclames promoot nog steeds auto’s op fossiele brandstoffen
Driekwart autoreclames promoot nog steeds
auto’s op fossiele brandstoffen
Greenpeace België analyseerde 686 online advertenties van Volkswagen, Peugeot, Opel, BMW, Renault, Mercedes en Ford en vergeleek ze met de zelfverklaarde klimaatambities van deze autofabrikanten. Drie op de vier advertenties promoten nog steeds voertuigen op fossiele brandstoffen. De industrie volhardt zo in haar gewoonte om ambitieuze klimaatactie uit te stellen. Greenpeace eist een verbod op reclame voor fossiele brandstoffen en producten.
"De auto-industrie, die verantwoordelijk is voor een aanzienlijk deel van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen, stelt haar eigen winsten nog steeds koppig boven het klimaat", verklaart Joeri Thijs, expert Mobiliteit bij Greenpeace België. "Uit onze analyse blijkt dat de meeste autofabrikanten er nog steeds naar streven om nog zoveel mogelijk fossiele auto’s te verkopen, ook al doen ze in het openbaar graag statements over hun - nog steeds ontoereikende - ambities voor de elektrificatie van hun wagenpark."
Reclame op sociale media
De studie vergelijkt de elektrificatiedoelstellingen van zeven autofabrikanten met hun reclamestrategieën om de consistentie ervan te beoordelen. Gezien het toenemend belang van reclame op sociale media, werden de advertenties op Facebook en Instagram geanalyseerd (van oktober 2021 tot en met december 2021).
De merken behalen een gemiddelde consistentiescore van slechts 30,5%.[1] Een groot deel van de advertenties prijst auto's aan die CO2 uitstoten. Benzine- en dieselauto's zijn nog steeds goed voor gemiddeld 49% van alle advertenties. Als we daar hybrides bij optellen, wat een valse en vervuilende oplossing is, komen we uit op een gemiddelde van 76%. De slechtste presteerders zijn Ford en Peugeot, bij wie respectievelijk niet minder dan 100% en 86,5% van de advertenties voor benzine-, diesel- of hybride voertuigen zijn.
"Er gaapt een enorme kloof tussen wat autofabrikanten zeggen en wat ze doen", concludeert Joeri Thijs. "De elektrificatie van een krimpend wagenpark is een deel van de oplossing om tot een klimaatvriendelijke mobiliteit te komen. Maar als we afgaan op hun marketingstrategie, lijken de autofabrikanten hier geen haast bij te hebben. Daarom pleiten wij voor een verbod op reclame voor fossiele producten.”
Greenpeace heeft in 2021 een grootschalige Europese petitie gelanceerd om op te roepen tot een EU-richtlijn om reclame voor fossiele brandstoffen en producten te verbieden.[2] Dit omvat onder meer reclame van autofabrikanten. De petitie heeft intussen al meer dan 130.000 handtekeningen verzameld.
Info:
De samenvatting en het volledige rapport vindt u hier.
Noten:
[1] Dit consistentiepercentage wordt berekend door hun aangegeven doelstelling als referentie te nemen om 100% van de punten te behalen. Als Volkswagen bijvoorbeeld heeft verklaard dat het tegen 2030 60% elektrische voertuigen op de markt wil hebben, maar momenteel slechts 17,5% elektrische voertuigen promoot, dan bedraagt het consistentiepercentage 29%, aangezien dit cijfer overeenstemt met het deel van de doelstelling dat in het kader van de reclamestrategie is bereikt.
[2] Greenpeace heeft een Europees burgerinitiatief (ECI) gelanceerd dat tot doel heeft reclame te verbieden van bedrijven die fossiele brandstoffen exploiteren, maar ook van bedrijven die betrokken zijn bij lucht-, weg- en watervervoer dat wordt aangedreven door fossiele brandstoffen, met uitzondering van het openbaar vervoer. Dit omvat zowel directe reclame als sponsoring van culturele en sportevenementen, enz. Als dit Europees burgerinitiatief binnen een jaar een miljoen handtekeningen van burgers verzamelt, is de Europese Commissie