Persbericht BTB Arbeidsdeal: een uitgebreid buffet met enkele oneetbare gerechten
De afgesloten arbeidsdeal van vannacht biedt voor de transportsector en hun werknemers een aantal opportuniteiten maar het menu bevat ook een onverteerbaar gerecht: de regeling inzake nachtarbeid.
Betere bescherming van de platformwerkers
In het akkoord is het prioritair dat platformwerkers een betere sociale bescherming krijgen door hen het werknemers statuut toe te kennen op basis van de Europese criteria die door deze regering worden overgenomen. De Europese criteria om te bepalen of een platformwerker een werknemer of zelfstandige is wordt door België volledig overgenomen. Frank Moreels, voorzitter BTB-ABVV: ”Een recente toetsing van Uber en Deliveroo door de Europese vakorganisatie ETUC toonde aan dat de chauffeurs en koeriers van deze bedrijven onder het werknemersstatuut zullen vallen. Het feit dat Minister Dermagne deze criteria overneemt is dan ook een positieve zaak”. De uitbreiding van de arbeidsongevallenwet voor de platformwerkers is voor hen een bijkomende bescherming.
Druk van E-commerce versoepelt nachtarbeid
De re-activering van de wet uit 2017 waarbij nachtarbeid al vanaf 20u kan mits akkoord van 1 vakbond is dramatisch. De arbeidsomstandigheden voor de werknemers in de e-commerce sector gaan hierdoor aanzienlijk achteruit. Bedrijven waar geen syndicale aanwezigheid is krijgen zo een vrijgeleide om nachtwerk zonder toeslag te organiseren. Het proefproject van 18 maanden waarbij de werkgever een individueel voorstel kan doen aan de werkgever inzake nachtarbeid kan zogezegd alleen in bedrijven waar er tussen de sociale partners een cao voor nachtarbeid werd afgesloten. Frank Moreels: “In hoeverre dit gaat gecontroleerd worden? Zeker in bedrijven zonder syndicale aanwezigheid is het nu alle remmen los! Dit is echt de deur openzetten voor nog meer flexibiliteit en precariteit. Een dramatische beslissing met grote gevolgen voor de werknemers”
Knelpuntberoepen
In deze arbeidsdeal is de ambitie om naar een tewerkstellingsgraad van 80% te gaan in 2030. Hierbij wordt er ook gekeken om de knelpuntberoepen weg te werken en de belangrijke rol die de sociale partners van de betrokken sectoren hiervoor krijgen. Het beroep van vrachtwagenchauffeur staat al jaren in de lijst van knelpuntberoepen. Aan de sociale partners zal gevraagd worden om met voorstellen te komen om meer chauffeurs aan de slag te krijgen. Frank Moreels: “We pleiten er al jaren voor om het beroep van chauffeur aantrekkelijker te maken door de lonen substantieel op te trekken. De loonnorm belette de sociale partners om dit te doen. Met de oproep van deze regering om de knelpuntberoepen weg te werken kunnen we eindelijk de noodzakelijke inhaalbeweging maken. Impliciet erkent de regering hiermee dat de loonnormwet van 96 dringend aan herziening toe is.”
Meer info:
Frank MOREELS, Voorzitter BTB
BTB-ABVV Wegvervoer & Logistiek
+32 475 24 38 96
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.