Cargofietsen leveren 60% sneller dan bestelbusjes
De populariteit van e-commerce stijgt nog steeds zienderogen. Steeds meer pakjes worden vandaag aan huis geleverd. We laten die taak nog vaak over aan bestelwagens, maar uit onderzoek blijkt dat er een productiever, sneller en vooral groener alternatief bestaat: de elektrische bakfiets. Ze stoten minder CO2 uit, zijn sneller en kunnen meer pakjes leveren, zo blijkt uit onderzoek naar GPS-gegevens van bakfietsbedrijf Pedal Me in Londen.
De onderzoekers pleiten voor een lager btw-tarief op bakfietsen en de toestemming om krachtigere e-bikes te mogen gebruiken. In België is dat al van 21% naar 6% gegaan, het Verenigd Koninkrijk moet nog wachten op goedkeuring. Dit pleidooi voor lagere btw komt dan ook niet uit het niets: uit recente schattingen blijkt dat zo’n 51% van alle vrachtritten in steden vervangen kunnen worden door een bakfiets. Maar wat maakt de bakfiets nu juist zo speciaal?
De bakfiets is een alleskunner. Ten eerste is het een snel vervoersmiddel omdat er - in tegenstelling tot bestelwagens - geen parking voor gezocht moet worden en ze niet in de file moeten staan. De bakfiets kan dan ook gebruik maken van kortere (binnen)wegen waar weinig verkeer is. Ten tweede kent de elektrische bakfiets een lage CO2-uitstoot, wat een grote troef is in ons streven naar een emissievrije wereld. Ten derde bleek uit het onderzoek dat de elektrische bakfiets meer pakjes kunnen leveren dan bestelwagens, wat het een productiever vervoersmiddel maakt voor het leveren van pakjes. Een andere troef? Bakfietsen zijn kostenefficiënter dan bestelwagens wanneer de afstanden en pakketten die geleverd moeten worden kleiner zijn. Ten slotte is het ook een veiliger vervoersmiddel; het aantal dodelijke verkeersongevallen bij bestelwagens is aanzienlijk groter dan bij elektrische bakfietsen.