Koopkrachtplakkaat

EnergieplakkaatC

173646265 10222054268599783 1356797931624160070 n

Delen van artikels

 

ACTIE: Greenpeace blokkeerde tanker met Russische olie in haven van Antwerpen. “Waar blijft noodplan voor minder olie- en gasverbruik?”

Actievoerders van Greenpeace hebben in de nacht van zaterdag op zondag een tanker met Russische olie de toegang tot de Antwerpse haven belet . Geschokt door de gruwelijke misdaden tegen de mensheid die afgelopen weekend in Oekraïne aan het licht kwamen, roept de milieuorganisatie op de import van Russische fossiele brandstoffen en uranium te stoppen. Ook het Europees Parlement eist zo’n verbod.  Greenpeace doet meteen ook 18 voorstellen voor een Belgisch noodplan om onze afhankelijkheid van olie en gas snel af te bouwen.

Fossiele brandstoffen zoals olie en gas liggen aan de basis van de klimaatcrisis en voeden ook oorlog en conflict overal ter wereld, zoals in Oekraïne. De hoge energie- en brandstofprijzen die wij vandaag betalen maken fossiele bedrijven rijk en spijzen de oorlogskas van Poetin”, zegt Joeri Thijs, woordvoerder van Greenpeace België, aanwezig bij de actie in de haven van Antwerpen.  

Copyright Philip Reynaers - “Oil & gas = war” staat te lezen op het spandoek dat de actievoerders van Greenpeace ophingen aan de sluis waar de blokkade plaatsvond.

55 tankers uit Rusland naar België sinds begin van de oorlog

De tanker Seychelles Pioneer vertrok op 1 april uit Primorsk in Rusland en vervoert 33.000 ton diesel. Pittig detail, hetzelfde schip bracht op 25 februari eenzelfde lading naar Antwerpen en was daarmee het eerste schip met Russische olie dat België binnenvoer sinds het begin van de oorlog één dag eerder. De Seychelles Pioneer is echter slechts het topje van de ijsberg. Van de Advantage Party tot de Zaliv Amurskiy, sinds de Russische invasie van Oekraïne zijn niet minder dan 55 olie- en LNG-tankers uit Russische havens binnengelopen in Antwerpen en Zeebrugge, zo blijkt uit onderzoek van Greenpeace. Dat is dus meer dan één per dag. [1] 

“Stuk voor stuk dragen deze tankers bij aan de medeplichtigheid van ons land aan de oorlog in Oekraïne. Met een totale capaciteit van meer dan 3,5 miljoen m³ - ofwel zowat 1400 olympische zwembaden - olie en gas stuwen deze transporten niet alleen de klimaatcrisis naar ongekende hoogten, maar leveren ze ook harde euro's op voor Poetins schatkist en oorlogsmachine”, zegt Thijs. In 2021 vloeide ongeveer 2 miljard euro vanuit België richting Rusland voor de import van olie en gas. Zowat 40% van de Russische federale begroting komt voort uit olie en gas, die goed zijn voor 60% van de export van het land. [2] Ook het Europees Parlement roept op tot een onmiddellijk en volledig embargo op de invoer van olie, gas, steenkool en nucleaire brandstof uit Rusland.

Weg van olie en gas: waar blijft het noodplan?

“De afgelopen maanden hadden politici de mond vol van onze kwalijke afhankelijkheid van fossiele brandstoffen. Maar we hebben nog steeds geen noodplan om ons verbruik van olie en gas snel terug te dringen. Het nieuwe lPCC-rapport van eerder deze week was duidelijk: er moet snel geschakeld worden. We kunnen het ons niet veroorloven om bij een noodzakelijke boycot van Russische fossiele brandstoffen gewoon over te stappen op andere bronnen van olie of gas”, zegt Thijs. 

Greenpeace heeft ook een aangetekende brief gestuurd aan de premier en de minister-presidenten in ons land. Daarin vraagt de organisatie een duidelijke einddatum voor de import van Russische fossiele brandstoffen [3], en doet ze 18 concrete voorstellen [4] voor een noodplan om onze afhankelijkheid van olie en gas zo snel mogelijk af te bouwen, ook al op korte termijn. De maatregelen kijken naar mobiliteit, verwarming en elektriciteit.

De ‘Ik heb impact’ informatiecampagne die de federale overheid op 7 april lanceerde is geen beleid noch een noodplan. Álle overheden moeten aan de slag en moeten ook naar zichzelf in plaats van alleen naar de burger kijken. Het blijft wachten op concrete maatregelen, ook voor energiebesparing in de industrie, en is er geen ondersteuning van vooral kwetsbare gezinnen om energie te besparen. “Heel wat burgers letten met deze energieprijzen al op hun verbruik. Het is iets te makkelijk dit af te schuiven op de mensen terwijl onze overheden zelf geen evidente maatregelen zoals een snelheidsbeperking op de snelwegen durven te nemen. Als onze regeringen in tijden van oorlog, klimaat- én energiecrisis nog geen drastische energiebesparende maatregelen kunnen nemen, wanneer dan wel?” besluit Joeri Thijs. 

Greenpeace benadrukt tot slot in een e-mail aan werknemers en stakeholders in de haven dat deze actie niet tegen hen is gericht. Werknemers zijn het hart en de toekomst van de haven. Hun expertise, vaardigheden, ervaring, inzet en passie maakt de transitie weg van fossiel naar een CO2-arme en circulaire haven mogelijk. Greenpeace wil in die transitie een partner zijn, aan de zijde van werknemers.

Noten:

[1] Hier vindt u het volledige overzicht van tankers die Russisch gas (LNG) en olie naar België hebben vervoerd sinds het begin van de oorlog (stand van zaken 9/4, 12u). Bron marinetraffic.com  

[2] https://observatorial.com/news/economy/56571/europe-pays-russia-an-energy-bill-of-one-billion-euros-a-day/ 

[3] Landen als Groot-Brittannië, Polen, Duitsland, Canada, Verenigde Staten en Australië kondigden al einddata aan voor hun import van Russische olie, gas en/of steenkool. Ook bedrijven bouwen hun import van olie uit Rusland af. https://www.reuters.com/business/energy/who-is-still-buying-russian-crude-oil-2022-03-21/ 

[4] De 18 kortetermijnmaatregelen die Greenpeace naar voren schuift hebben betrekking op mobiliteit, verwarming en elektriciteit.